Sidor

måndag, maj 14, 2007

Bok: Två nötcreme och en moviebox

Jag har läst en bok som heter "Två nötcreme och en moviebox" av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (Filip & Fredrik som gör konstiga program på kanal 5). Den handlar om 70 talisternas uppväxt i Sverige. Om saker som är främmande för kommande generationer.

Som till exempel att gå över till kompisen och fråga om de är hemma (tiden för Internet, mobil och allt vad sms heter).
- Rör inte min kompis knappar
- Stockholmsnatt (fick killkompisarna att öva roundkicks)
- Den vandrande pinnen (världens tråkigaste husdjur som på något sätt blev häftigt att ha)
- Jultidningar (här skulle säljas tillräckligt för att få en katten gustav telefon, men jag råkade sälja mycket mer och kunde köpa en svartvit golfbag telefon istället)
- Toppmatad videobandspelare (naturligtvis utan fjärrkontroll)
- "Lyxiga" efterrätter som konserverade päronhalvor med after eight (det var lyx när man fick det)
- Bockstyre (detta rygkrökande styre som jag så gärna ville han men aldrig fick)
- Hemglassbilen
- Spegelväggar (jag ville ha en spegelvägg och till min lycka fanns det redan hela två stycken i lägenheten som jag och pappa flyttade in i när föräldrarna skilt sig)
- Twin Peaks – vem mördade Laura Palmer? (I boken skriver de att tv-serien sändes måndag trots att imdb säger söndagar. Jag är helt säker på att imdb har rätt. Söndagar var det nämligen väldigt viktigt att min pappa hann hem från sin tjej innan TP, jag vågade nämligen inte se det själv.)
- En röst i natten (tanken att gå och lägga sig direkt efter Twin Peaks fanns inte, först var man tvungen att lugna ner sig lite med en röst i natten. Alla söndagar avslutades med "And goodnight America where ever you are")
- Den första datorn Commadore 64/Amiga 500 (ingen har någonsin vunnit över mig i "Carlifonia games")
- Första fyllan (eftersom mamma läser min blogg ibland så skriver jag ingenting om det.)

Man blir väldigt nostalgisk av att läsa boken och tänker på tider som försvunnit och aldrig kommer igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar