Sidor

lördag, september 08, 2012

Vit chokladmoussetårta på mörk chokladbotten

Jag har haft receptet på kylskåpet ett tag men så läste jag på en annan blogg att det var alldeles för sliskigt. Så jag hade tänkt slänga receptet då det är högst sannolikt att jag håller med. MEN så fyller ju grabben som har pratat om mjölkchokladsbak och vit choklad år. Så jag tänkte att jag slår till på den där ändå. I litet format. Min lilla form är 15 cm så det betyder att jag kan göra tårtor i halvformat på halva receptet. Perfekt så kan man baka oftare.
Nedan hittar ni hela receptet, inte halva.


Vit chokladmoussetårta på mörk chokladbotten (ca 12 bitar)
1 pkt chokladkex ca 200 g (Coops chokladkex med choklad och nötter)
75 g smör
3 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 äggulor

Gör så här:
Mixa chokladkex och smör till en smulig massa. Tryck ut i en form med löstagbar kant (ca 20 cm i dia) som du klätt med plastfolie. Ställ sedan kallt.
Smält chokladen och rör sedan ner äggulorna. Vispa grädden. Rör ut lite av grädden i chokladblandningen och blanda sedan med resten. Fyll formen med mousse och ställ kallt i minst två timmar.

Dekorera med riven vit choklad och bär. (Hallon borde passa perfekt, men jag tog guldnougat istället så det blev extra sötsliskigt.)
- Jag måste smaka bara lite...
Lillsyrran är sugen på tårtan det är helt klart och tydligt.

Å vet ni, inte ens de två minsta tyckte om den. Så vuxna och barn kan enas om att denna tårta blir för sliskig och att det finns godare saker att baka.

1 kommentar:

  1. tur att du bara gjorde halva, för ja, det var ingen höjdare...men nu behöver vi då inte göra den igen :)

    SvaraRadera