Sidor

tisdag, september 17, 2013

Amerikansk äppelpaj med hasselnötter

Ibland känns det stressande att prenumerera på en baktidning, fast jag köpte ju ändå varje nummer så det var lika bra. Senaste numret innehöll förutom receptet på detn misslyckade råglimpan lite äppeltema som passar bra denna tid på året. Så jag provade en ny variant på äppelpaj.
Amerikansk äppelpaj (10-12 bitar)
Pajskal
200 g rumsvarmt smör
5 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 nypa salt
1 ägg
1 msk vatten

Blanda ihop till en slät deg som du täcker med plastfolie och låter vila i kylskåpet ca 30 min (gör fyllningen under tiden). Dela i två delar men låt en vara lite större och kavla ut till en cirkel. Lägg i en pajform (ca 25 cm i diameter) och låt den gå upp lite över kanten. Förgrädda pajdegen mitt i ugnen i 10-15 minuter på 175 grader.

Fyllning:
5-6 äpplen
Saft av en halv citron
25 g smör
0,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
0,75 dl grovt hackade hasselnötter

Skala och klyfta äpplena*. Stek äppelklyftorna i smöret med socker, vaniljsocker och kanel i cirka fem minuter. Ställ åt sidan och låt svalna. Fyll pajskalet med äpplen och nötterna.

Kavla ut den mindre degbiten till ett lock som du lägger över fyllningen och nyp ihop i kanten med fingrarna. Eller tryck ner så gott det går mot kanten av pajen. Pensla med ägg och strö över lite råsocker. (Det ser snyggt ut.) Skär några lufthål i locket så spricker inte pajen.
Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 minuter. Servera med grädde eller vaniljsås/vaniljvisp/marsansås.




* Jag utgår från att alla förstår att kärnhuset ska bort. Inga kärnor i pajen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar