Sidor

torsdag, maj 07, 2020

Min villa!

Idag har jag skrivit på kontrakt för att köpa detta radhus. 143 kvm boyta från 1976. Vi är alltså typ lika gamla jag och huset.

När man kommer in så är det toalett och ett sovrum, sedan en trappa upp i furu. Jag ska aldrig mer bo med furu så den tänkte jag måla först av allt. Före vi flyttar in. Spärrgrund som täcker det gula.
Jag har också stora planer på hur man kan bygga in trappen och få in utdragbara skoskåp, lite bokhylla och utdragbar garderob för extra jackorna. Men där behöver jag nog hjälp av nån snickare för att lösa det praktiskt. Det behövs inte göras nu.
Badrummet behövs göras om så småningom, det ser ut att ha äldre material men inte original men klarar sig ett tag till förhoppningsvis.

Sen tänkte jag Rustas billiga grå tapet på hela den öppna delen av nedervåningen. Inga val som behöver göras men ändå en uppfräschning. Men så när jag var där i verkligheten så tyckte jag att tapeterna var ganska trevliga. Så vi får se hur det ser ut när damen flyttat ut.
Jag tänker att jag håller mig till samma stil på nedre plan. Man åker väl på att måla taken vita också om man väljer att byta tapeter, så att de inte ser skabbiga ut om det blir nya tapeter.

Första rummet som är till vänster när man kommer in blir där vi ställer kartongerna när vi flyttar in. Just det rummet är lite oklart vad det ska bli i framtiden.

Men rummet som är där trappen tar slut, där blir det walkin closet! Väldigt praktiskt att inte ha så långt till tvättstugan och framför allt inte så långt från tvättstugan. Vi kan traska upp i morgonrockar när vi ska sova. Den idén tycker jag är jättebra och ett garderobsrum känns ju som en dröm.

och så vardagsrummet då som ligger i slutet av "korridoren". Grå tapeterna även här och golv på det gamla. Eventuellt kanske ett ljust laminat som är i sovrummen på detta plan, så att det hänger ihop. Tv mitt emot soffan och en liten lagom soffa här. Posters som jag i nuläget har i sovrummet. Sen slängde jag in en superfin newport bokhylla i bilden som inspiration, men den har jag inte i budget. Realistiskt så tänkte jag att det snarare blir Billy från Ikea, men så erbjöd säljaren mig att behålla en bokhylla så då blir det den istället. Bokhylla där jag kan gömma kokbokssamlingen och ha lite dekor och ramar.
Jag ska bara ha vita gardiner.


Köket är på andra sidan. Jag funderar på nytt golv på hela öppna delen där nere. Sen tänkte jag att så hänger jag flickorna av samma konstnär på andra sidan bokhyllan i köket. Så var dekoren klar.
Köket är nått jag tänkte göra om så småningom men det där får jag fundera på.

När man just kommit upp för trappen är det ett allrum till höger. Gammelsoffan ska jag ställa där och så kan vi mysa. I början när lillen sover är det förstås bra om man inte går jättelångt bort till nedervåningen. Senare så är det väldigt praktiskt med ett tv-rum för barnen. Mys och mina färgglada plyshkuddar. Om jag tänker färglöst på bottenvåningen så är det INTE planen för övervåningen. Allrummet får nog vara rätt orört dock. Där ställer jag bara dit soffan så får det vara så tills vidare.

Sen finns här två sovrum som passar jättebra för barnen och ett sovrum på andra sidan där en dubbelsäng ryms in. Så vi kan alla sova på samma plan. Det finns även en toalett som behöver en renovering och lite rörbyten och det är prio nummer ett.


Alvas rum tänker jag att där bygger man in sängen vid snedtaket. Jag tyckte att det är fiffigt om det ryms en garderob bredvid, men hon ville hellre göra en myshörna. Det kan vara en idé, garderob går det att ändra till senare om man vill. Plats för skrivbord för läxorna, jag ska få behålla skrivbordet som står där idag. Plats för läseböckerna vid sängen och läslampa.
Vi ska bara enas om en färg...


Ett liknande men lite mindre rum finns till lillen också. Här tänker jag att man bygger in en helstor säng direkt, perfekt när man ska läsa sagor och något som kan användas länge. Praktiskt med trilla ur sängen madrasser som på bilden.
Å luftballonger är en dröm...
Färgmässigt tänker jag att det måste bli liknade färger som åkpåsen och mössan från elodie details. Färgen framhäver hans ögon så himla fint, jag gillar vad housedalen gjort i sitt barnrum (in och följ, väldigt trevligt Instagram konto). Lite blommor även till pojken. Det är inte dumt att bryta av med rost heller...

Det blir bra med hus.
Äntligen är det klart vart jag ska bo under en lång tid framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar