Sidor

torsdag, juni 25, 2009

My ruby slippers

Idag när jag skulle till stan en liten sväng tänkte jag att det var ett utmärkt tillfälle att gå in mina nya röda glittriga skor en aning. Det gick så där, när jag skulle åka hem skavde det på ena foten och jag hade lite, lite skavsår.
Men sen när jag kommer hem och tar av mig skorna upptäckte jag att det i den skon satt kvar en sån där kartongbit för att skon inte ska förlora formen.
Ibland är jag lite klantig måste jag säga.

Är huvudet dumt får kroppen lida :)

Så jag ger nog mina glitterskor en chans till. De får mig att tänka på OZ, vi hade en uppföljare som vi nötte i videobandspelaren när jag var mindre. Lustigt nog kände jag igen Dorothy i den version när jag såg en skymt av den igen. Hon har nämligen gjort helt andra roller i sitt vuxna liv.Före 1984 spelades Dorothy av en liten Fairuza Balk i "Tillbaka till OZ".
Hon gick sedan vidare till att några år senare spela en ung och oskyldig Camille i "Valmont".Det är alltså versionen av "Dangerous Liaisons" som filmatiserats med Colin Firth som Valmont, Anette Bening som den svartsjuka elakingen, Meg Tilly som kärleksintresset och Fairuza som den oskyldiga flickan i spelet. Enligt mig bättre än de andra två versioner jag sett (den med Michelle Pfiffer & John Malchovich, och den moderna med Sarah Michelle Gellar, Reese Witherspoon & Ryan Philippe). Det blir ännu lite annorlunda när just flickan är så ung.

Men det man mest kommer ihåg henne som är den elaka häxan i den där häxkonst filmen och framför allt som Edward Nortons nazi flickvän i "American history X". Båda bitchiga roller med alldeles för svart hår och hårdsminkning.Så det kan gå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar