Sidor

lördag, januari 12, 2013

Ärtsoppa

Något jag aldrig tidigare gjort är ärtsoppa, det visade sig passa in i utmaningen så jag tänkte att det var dags. Norsk husmanskost, men samtidigt så är det ju svensk husmanskost också. Maken var skeptisk men sa att det blev över förväntan och jag kan konstatera att det var mycket godare än skolans vattniga och smaklösa variant. Yngsta grabben var också skeptisk men tog sedan mer. Soppa är ju toppen, det ska vi äta oftare.

Ärtsoppa (6-7 portioner)
500 g gula torkade linser
vatten
1,75 liter vatten
2 tärningar köttbuljong eller grönsaksbuljong
1 gul lök
1 tsk timjan
1 tsk mejram
1 lagerblad

Gör så här:
Skölj ärtor och lägg i en bunke, fyll på med vatten och ställ svalt över natten.
Skölj av ärtorna i kallt vatten i ett durkslag. Lägg de avrunna ärtorna i en stor gryta och häll på vatten. Lägg i buljongtärningar, hackad gul lök, timjan, mejram och lagerblad.
Koka under lock i 1-1,5 timme.

Skär under tiden 250 g rimmat fläskkött i små tärningar. Stek i stekpannan. Häll gärna över stekspadet i soppan och spara fläskbitarna till garnityr.
Servera med timjan och senap. Jag tyckte det var gott med dijonsenap.
Receptet kommer ur denna kokbok, med viss förändring. Jag kokade inte köttet.
PS: Den var ännu godare andra dagen, det är fördelen med soppa. Kan förberedas i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar