Sidor

torsdag, januari 10, 2013

Norsk frukost

Jag & min mor i köket i stugan i Sulitelma.
I Norge äter de mycket smörgås. Min pappa svor ibland över dessa mackor och har ofta hävdat "mackor är inte mat åt en riktig karl", men för den delen så hävdar han bestämt att mackor inte är riktig mat åt någon överhuvudtaget.
Han kan ha rätt, han kan ha fel men en sak som jag upptäckte i Norge var att där var det lite andra regler.

Kanske det var farfar som plockade fram en burk Nugatti (det är likt vår nutella men inte identiskt) och sa att man fick bre det på limpsmörgåsen. Jag kunde knappt tro att det var sant, choklad på macka? Vilken lycka.
Å när någon annan sa att man inte kunde ha det så visade jag dem burken.
- Se där, det är på mackan! Det är pålägg.

Barnen i Norge äter många mackor med Nugatti på och sen kan man väl diskutera om det är bra eller inte. Troligtvis inte. Nugatti var i alla fall ett klart önskemål varje gång min pappa åkte iväg till Norge för att arbeta eller fiska, senast jag fick en burk var bara något år sedan (den lät jag pojkarna äta upp).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar