Sidor

onsdag, januari 09, 2013

Norsk mat

Norska köket är traditionellt sett baserat på de råvaror som finns tillgängliga i landet, som domineras av berg, vildmark, betesmark och hav. Därför skiljer sig detta kök i många avseenden från sina kontinentala motsvarigheter, med en tydligare inriktning på just vilt, fisk och mejeriprodukter.

Rökt lax är en maträtt med ursprung i Skandinavien som numera äts i många delar av världen. En av Norges största matexportvaror har varit torrfisken. Viltkött som älg, hjort, anka och höns är populärt och kan hittas i affärer över hela landet och serveras vid speciella tillfällen. En typiskt norsk efterrätt vid speciella tillfällen är hjortron med vispad eller ovispad grädde. Norrmännen äter även mycket äppeldesserter med kakor.
Mejeriprodukter är extremt populära i Norge även om antalet tillgängliga traditionella produkter är få. Gammelost*, en övermogen frän brun ost är vanlig.

Det norska köket är idag, även om det fortfarande lagas mycket traditionell mat, globaliserat till relativt stor del; pasta, pizza och liknande är lika vanligt som köttbullar och torsk, och restaurangerna i städerna erbjuder samma urval som restauranger i övriga Västeuropa.
Källa: Wikipedia


Visit Norway har en officiell sida där det står om mat. Där står det bland annat så här om norsk husmanskost:
Många norska rätter faller inom kategorin husmanskost, t.ex. basmaten kjøttkaker (pannbiffar eller köttbullar) med brunsås och potatis, och fiskekakor. Vissa soppor (t.ex. ärtsoppa) och grytor som lapskaus tillhör också kategorin husmanskost. Rømmegrøt, en vetemjölsgröt som görs på rømme** och serveras med smör, socker och kanel, och risgröt är två andra klassiker.


Det blir alltså mycket fisk när det är Norge tema. Jag är verkligen inte särskilt förtjust i smaken av "vilt" men jag kan tänka mig att prova laga någon rätt som jag inte tror mig tycka om ändå. Det kan ju vara så att det blir godare om man gör det själv...


* Den osten tycker farmor om. Jag har smakat den och minns tydligt att jag inte gör det! Mycket speciell smak skulle jag beskriva det som.
** Rømme står på vissa ställen att det är gräddfil medan andra säger creme fraiche. Å efter lite googling hittade jag ett forum där någon frågat och de flesta svarat CF. Jag har inte sett 34% gräddfil så det verkar logiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar