Sidor

torsdag, januari 28, 2010

Tacopaj

Jag kom på att jag förra året även provade laga Tacopaj. Så det fick bli en repris idag. Kul att överraska familjen med taco-temat på en torsdag. :)Pajdeg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g smör
1,5 dl mjölk

Blanda alla ingredienser utom mjölk så gott det går, häll sedan i mjölken och knåda till en deg. Tryck ut degen i pajform (25 cm i diameter).

Fyllning
500 g köttfärs
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 msk soja
2 tsk chilipeppar
2 tsk spiskummin
2 tsk korianderpulver
2 tsk curry
1-2 tsk salt
2 dl vatten

Hacka löken. Stek köttfärs och lök samt pressade vitlöksklyftor tillsammans tills det fått lite färg. Tillsätt tomatpuré, chilisås och soya. Tillsätt kryddorna. Häll på vattnet. Låt puttra tills vattnet är nästan borta, ca 10-15 minuter.
Häll sedan i pajskalet.

Topping
3 tomater
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
150 g riven ost (ca 2-3 dl)

Skär tomaterna i småbitar. Lägg dem på toppen av pajen. Blanda crème fraiche, majonnäs och riven ost. Bred ut över tomaterna.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minter eller tills det fått färg.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Boken jag håller i är den jag ska läsa nu. Boken jag läste ut idag var "Skadad" av Chaty Glass. En hemsk bok från verkligheten om en flicka som farit väldigt illa.

    SvaraRadera