Sidor

måndag, april 29, 2013

Ny kokbok: Om jag var din hemmafru

En ny kokbok i april
Det var ett tag sen jag var på stan med lillan och köpte mig själv en ny kokbok: Om jag var din hemmafru. Dottern sa att hon skulle betala den. Men eftersom hon är tre år och inte har tillgång till egna pengar fick jag göra det själv ändå. Födelsedagspresent till mig själv. Den fanns på bokus.com bokrea billigt! Men jag bestämde mig inte köpa den förrän den tagit slut - då ångrade jag att jag inte slagit till tidigare. Men på akademibokhandeln i stan var den minst lika billig så den var ett fynd! Det är otroligt fina bilder. Omslaget är som ni ser mörkt med guldig text. Ett nöje att bläddra i, lite matporr nästan.
Så det finns många recept jag vill prova men jag bestämde mig för att det första fick bli pasta med svamp och sånt. Mest för att jag varit svampsugen och vi bara hade ett barn i huset i helgen så det passade bra. (Av 4 st är det 0 som gillar svamp, men vi är 2 vuxna som gillar det.)

Så här ser uppslaget ut. Visst blir man hungrig!
(2 portioner, men det räcker till en liten tredje som troligtvis ändå bara äter lasagneplattorna och därför inte behöver så väldigt mycket fyllning i sin.)

Lasagneplattor med skogschampinjoner, spenat, ricotta och mandelpesto
Mandelpesto:
0,5 dl mandel
25 g smör
Skal av 1 citron, eventuellt lite saft också
0,5 tsk honung
Rosta mandeln hårt i en torr stekpanna och krossa sedan (i mortel/matberedare). Smält smöret. Häll över det klara smöret i en skål och släng bottensatsen. Tvätta citronen och riv ner skalet. Rör samman allt med honungen. (Eventuellt behövs det några droppar citronsaft om man gillar det.)

1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
250 g skogschampinjoner
4 skivor serranoskinka (om du vill)
200 g färsk spenat
0,5 burk ricotta
Färska lasagneplattor

Gör så här:
Koka upp vatten till lasagneplattorna. Hacka löken fint, pressa vitlöken och låt svettas i stekpanna i lite smör/olja. Skiva elelr hacka svampen, strimla skinkan och vänd ner i löken. Stek tills svampen fått stekyta. Tillsätt spenaten och fräs en stund tills den sjunkit ihop. Smaka av med salt och var generös med svartpeppar.
Koka lasagneplattorna. Lägg på en tallrik. Lägg fyllning på ena halvan. Toppa med nån klick ricotta. Vänd över andra halvan av lasagneplattan och toppa med mandelpesto. ÄT!


Riktigt gott! Dottern petade ur all fyllning, kräktes nästan åt osten och åt bara lasagneplattan. Mannen tyckte att jag kunnat vara utan citronskalet. Själv vill jag prova utan skinka. (Inom en snar framtid.) Vi kommer att trivas bra ihop, jag och kokboken.

1 kommentar:

  1. Wow, det lät otroligt gott!

    Och ja, lite gladare blir jag när jag får höra att jag inte missar så mkt finväder ;) Här har det snöat idag. Fyy det är verkligen hemskt, helst när alla som är härifrån påstår att det kommer snöa flera gånger till, kanske till och med i juni.

    SvaraRadera