Sidor

torsdag, maj 01, 2014

Att övervintra pelargoniorna

Jag är absolut ingen som har gröna fingrar, men ibland lyckas även jag! I höstas la vi en påse i botten av en kartong och ställde ner alla pelargoniorna i matkällaren (mörkt och svalt). I februari ungefär kom jag ihåg att dom var där och slängde in en tillbringare vatten på dom. Sedan plockade jag fram dom i mars. Tog bort gamla blad och stoppade ner plantan (med torra spröt) i lite ny jord.
Nyplanterade övervintrare.
Ljust och fint läge och bra med vatten.
De visade sig vilka som levde och vilka som inte var lika livskraftiga. Två veckor senare tog jag bort de som inte visade några livstecken. Den dyra mårbacka pelargonen var tydligen en som gav upp och dog för den fick jag tyvärr slänga bort.
Växterna efter två veckor. 
Sen så har de stått där och nu, 40 dagar senare blomstrar det i blombänken.
Så summan av kardemumman är nog att om jag kommit ihåg att vattna dom lite mer, kanske en gång vid jul så kanske hade alla överlevt. De verkar i alla fall ha livsgnistan kvar. Betydligt mycket billigare när man slipper köpa nya. En ny fick jag i födelsedagspresent också. Hoppas nu bara att jag lyckas hålla dom vid liv tills dom kan flytta ut...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar