Sidor

onsdag, december 31, 2014

Årskrönika 2014

Årets projekt
Köksrenoveringen. Utan tvekan. 
√ Måla hallgarderoben och dörrarna
√ Koppla in badrumsfläkten√ Bytt ytterdörr och fönster (men det blev inte bra så snickaren får komma tillbaka och göra om det).

Årets resor
Thailand. (Resbloggen är verkligen inte uppdaterad...)
Husbilssemester i Sverige.



Årets du får som du vill Micke
Jag var emot ismaskin och vattenmaskin i kylskåp och frys. Men det blev det. Det är hi-tech och jag älskar dom (fast jag oroar mig lite för vattenläckage så orkar jag ju inte oroa mig hela tiden.)

Årets film
Gone girl var bra.


Årets bok
En man som heter Ove

Årets tv-serie
Breaking bad
Jag har inte orken att kämpa för min tid med tv:n. Den visar istället Bolibompa, Family guy, dödlig fångst och Moonshiners. (Dottern gillar när alla åker iväg så hon får ha tv:n för sig själv, när jag sa att JAG kanske ville se på den skrattade hon bara.) Istället har jag letat reda på streaming-sidor och sett Grey's anatomy när mannen är i Norge.
Men i år - då upptäckte jag Netflix och fastnade i "Breaking bad", om man inte sett på tv ett tag så finns det många bra serier att netflixa. Jag har även plöjt igenom hela "Sons of anarchy" och "Orange is the new black". 


Årets låt
"Let it go" enligt Spotify och det stämmer jättebra. Varje dag på väg till förskolan och några gånger till, under en lång tid.Dottern har till och med lagt till den på ryska och säger glatt att hon kan sjunga den på svenska, engelska och franska (ryska alltså).
Så här har det ylats "Letigoooo", "Slå dig loss, slå dig friiii" och "Akusti misajoooo", lite variation är ju bra.


Årets nya hobby
Sockerpasta blir bara roligare och roligare, nu bakar jag mest till andra. Oftast på natten när barnet sover.


Årets inredningsköp
Det tog ett tag innan jag kom på vad som inhandlats. Egentligen är det nog trätavlan jag är mest nöjd med som köp, men den har inte riktigt funnit sin plats ännu. Så jag väljer Eva Solo vattenkokaren. Den är jag så väldigt nöjd med. 



Årets sjukdom
Lillan var sjuk flera dagar i Thailand, med feber som låg på 38-39 grader och thailändsk febernedsättande för barn som var rosa och supersött. Hon tyckte att det var så äckligt att hon kräktes utav det.
2 vabbdagar med ett barn som ena dagen somnade mitt i pysslet.
En morgon hade hon "magsjuka", vaknade likblek med ont i magen och kräktes men sedan var sjukdomen som bortblåst.
När vi var bortresta en helg så hade dottern feber och behövde vila upp sig måndagen efter. Mycket mer sjukdomar än förra året, men ändå inte mycket.


Årets matrecept
Jag har ingen rätt vi lagat många utav i år. Dock hann jag prova 90 st nya recept och det grämer mig förstås lite att jag inte nådde hundra. Men nu är det snart ett nytt år, ny chans till det. Här är några recept värda att nämna:
Beer can chicken (den blev inte fantastisk då, men till sommaren då ska det testas igen!)
Banana cream pie (De luxe banoffeepie, tidsödande men värt det)
Parmesanpanerad kycklingschnitzel med basilikasås (Gott!)
Panerad rödspätta med rossosås och pressad potatis (Gott!)
Cannelloni med zucchini (Gott! Snabbt och enkelt!)


Årets Alva uppdatering
Lillan lärde sig att cykla i somras, hon var väldigt motvillig i början. Men så snart hon upptäckte hur man startar själv så lossnade det och ett ivrigt cyklande inleddes.
I somras/höstas innan hon fyllde fem hade hon tappat en tand och den andra lossnade strax efter femårsdagen.
Stundvis är hon samma goa lilla tjej men ibland smäller hon i dörrarna och går iväg och tjurar envis som få. Hon växer så det knakar och är nu 113 cm lång och väger ca 21-22 kg.

Årets beslut
Jag bestämde mig för att börja studera igen (maken tyckte också det) och sökte några utbildningar inom ekonomi. Först var jag inställd på löneadministratör men valde sedan redovisningsekonom och en termin in på studierna så känns det som rätt val. Full fart framåt.


Årets dödsfall
Nej, precis som jag önskade förra året var det ingen jag kände som dog. I ett fall kändes allt hopplöst den här tiden förra året men det vände åt rätt håll.


Förhoppningar inför 2015
Bra studieresultat
Att jag kommer i säng och sover före midnatt (läs sover mer)
Mer vegetarisk mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar