Sidor

lördag, december 06, 2014

Lillans Frost kalas


Hon vaknade inte klockan fem. Istället vaknade hon lagom till julkalendern på tv, vilket var tur för jag var uppe och bakade till halv tre. Hon såg julkalendern, åt frukost och sen lite senare kom hon och sa:
- Mamma jag fyller ju år idag. Jag undrar... Har du köpt någon present till mig?
Hon var så gullig när hon sa det väldigt försiktigt också. Så jag svarade att jag och pappa köpt EN present (fast den var i två paket). Då blev hon uppspelt och frågade om hon fick öppna den vilket hon fick.
Först Elsa peruken och då klurade hon ut vad som var i den andra paketet.
Let it go!
För er som inte har barn som gillar dessa klänningar så kan jag meddela att en ny sådan här prinsessklänning betyder glitter i hela huset. Överallt. (Men även ett lyckligt litet barn.)
Jag hade ju kommit på den lysande idén att baka ett pepparkakshus till varje barn så att de kunde pyssla lite istället för att springa omkring som vildingar i huset. Men på natten när pepparkaksdegen tog slut (tillsammans med orken) kändes inte idén så bra. Det blev att köpa de sista på Konsum istället. Istället för att inte låtsas om att det är vinter och rätt trist att inte kunna vara ute accepterar vi att julen är nära även på kalaset.
Tio pepparkakshus.
När det första barnet dök upp hade jag inte riktigt satt fast taket på de sista husen. Men det gick bra ändå eftersom alla barnen flockades runt lillans födelsedagspresenter. (Inga barn i köket.)
När alla kommit och de lugnat sig lite så lekte vi korvkiosk. De barn som ville fick en korv. Lillan låtsades ta betalt. (Så visste jag att inget barn var hungrigt också, hungriga barn är inte glada barn och med en vuxen och nio barn vill man helst bara ha glada barn.) Sen fick de fika och julmust.
(Julmust är en dålig idé, för skummigt. Köp hellre vanlig läsk eller bjud på saft. Jag röstar på saft.)
Lillans Frost tårta.
Nöjd med kalas.
Så plockade jag undan lite och barnen lekte. Jag vispade ihop kristyr och fyllde några påsar. Så precis när sockerchocken kickade in och barnen började springa omkring och ha väldigt hög ljudnivå sa jag:
- Nu är jag klar, nu ska vi dekorera era pepparkakshus. Födelsedagsbarnet får välja först och så tar ni ett hus och kommer ut här.
En hel by avpepparkakshus...
Så satt de och limmade fast nonstop mer eller mindre länge. En del tröttnade efter en kvart och började leka med annat istället. Några av flickorna satt kvar tills föräldrarna kom för att hämta dem och jag gick runt och kollade vad alla gjorde.
Lite fiskedamm på det och sen var kalaset slut och barnen åkte hem med sina pepparkakshus.

Dottern var i alla fall nöjd med sitt kalas.

Om du har tid och ork att gå "all-in" på temat Frostkalas så har jag ett helt Pinterest album som inspiration. Det hittar du här. Själv tycker jag förstås att det är synd att jag inte hann baka några cupcakes också...

1 kommentar: