Sidor

fredag, maj 15, 2015

Satéspett/Kycklingspett med jordnötssås

Ikväll återanvände jag det här receptet och det passade oss alla tre så därför tyckte jag att receptet förtjänar en ny stund i rampljuset. Plus att jag ibland själv letar inspiration i bloggen och då är det ju trevligt om så här goda recept hittas snabbt. Se till att kycklingen är tinad, sno ihop marinaden och låt marinera så är det snabbt fixat när det är dags att verkligen laga middagen.

Yes, there smokin' hot! :)
Satéspett (36 spett)
1 gul lök
2 msk soja
1 tsk pressad vitlök
1 msk riven ingefära
2 tsk strösocker
2 msk olja
0,5 tsk svartpeppar
500 g kycklingfilé i bitar
500 g fläsk-, lamm eller nötkött i bitar

Gör så här:
Riv löken och låt löksaften rinna av. Rör ner soja, vitlök, ingefära, socker, olja och svartpeppar. Lägg i köttet och marinera i 20 minuter. Stick upp på blötlagda grillpinnar. Hetta upp grillen och stek på grillgaller klätt med aluminiumfolié (eller på grillen i sommar).
Serverat med läsk i vinglas blev det riktigt festligt. Å så lite morot.
(Bild från februari 2014.)
Naturligtvis visade jag inte dottern att maten innehåller lök, det är lättare att få henne att äta om hon inte vet att maten innehåller lök (oftast är hon expert på att upptäcka det men inte när man river den till mos.). När jag tog en kycklingfilé räckte det till fem spett ungefär.
Ikväll gjorde jag av 700 gram kycklinglårfilé och det är bara 2 spett kvar...
Jag frågade vad maten får för betyg om högsta betyg är fem.
- Då säger jag tio eller tjugo.
- Men högst betyg, det mesta den kan få är fem
- Jag säger ändå tjugo!
(Så gott enligt en femåring också.)
Receptet kom från denna loppisfyndade kokbok. Väl värd en femma. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar