Sidor

torsdag, juli 19, 2018

Skrämma barn med sanningen eller ljuga?

Igårkväll hade vi lite mitt i veckan mys och såg ett avsnitt av "Jag heter Anne" tillsammans. Det är lite för mycket som dottern tycker är läskigt och saker som behöver förklaras så vi brukar se ett avsnitt tillsammans på fredagar. Men igår kände jag att jag borde ha tänkt mig för istället för att säga sanningen.

Gilbert har hjälpt till att förlösa ett barn som låg i säte som han själv.
Så dottern uttrycker något frågade om det och jag inne i serien svarar ärligt:
- Hans mamma dog när hon födde honom.
- Kan man göra det?
- Mmmmh

Hur tror ni det gick när mamman sitter där med stor gravidmage, naturligtvis börjar barnet gråta och uttrycker att hon inte vill det. Så det blev en del förklaringar om hur det där var förr i tiden och att sjukvården gått framåt, det är därför man åker till doktorn för att föda barn.
Sedan sa jag att om hon hade hade haft lunginflammation när hon var 2 år på den tiden hade hon kanske inte klarat sig, men nu gick vi till doktorn och så sa han "köp den här medicinen" och så blev allt bra.
Hon sov i alla fall lugnt inatt.
Jag ska tänka mig för nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar