Sidor

lördag, juli 04, 2020

Dagens husfix


Idag kom mamma med resten av mina vita stolar med mera. Den snygga second-hand fyndade mini-sittpuffen hade jag hunnit glömma att jag har så det var en glad överraskning.Den blir perfekt till lilleman.
Sen fick jag pappa att hjälpa mig att skruva lös två Billy bokhyllor och spika fast bakstyckena lite bättre (lättare att tippa och bära dem när man är två). Jag har fått en massa småspik och skruvar av den förra ägaren. De kom till användning direkt.
Men så när vi tagit ut dem i vardagsrummet så har de inte uttag för listen. Nåja, tänkte jag, listen går ju att ta bort men jag vill gärna ha en smalare variant mellan de breda. Så kollade jag lite snabbt på Ikea och konstaterade att nya Billy är 2 cm högre än gammal Billy och det går minsann inte. Så då åkte de tillbaka i rummet där de stod och skruvades fast igen. Men nu är de i alla fall lite stadigare och jag kan börja packa upp böcker och sånt.
Där jag tänkte att de skulle stå, fast mer hitåt. Det är en elkontakt som ställer till problem för att de ska stå där också. Puffen ska upp i övre allrummet.
Tapeterna i vardagsrummet kommer jag att behålla, de är felfria. Så när som tre yttepytte spikhål där jag ändå tänkt hänga tre tavlor. Perfekt.

Egentligen skulle pappa komma med trappstolen för att sätta upp taklampor i hallen. Men så saknades en mellansladd* mellan lampan och kontakten samtidigt som jag kände att den eventuella walk-in closet lampan faktiskt borde hänga i hallen istället och då behöver den en kompis. Så jag hann åka och köpa en lampa till innan Mio stängde. Jag köpte även alla mellansladdar de hade på Mio, men det var bara två så det blev inte så många som det låter...
(* Kort sladd med trådar som går i sockerbit på ena sidan och modern liten kontakt på andra sidan.)


Men den gamla lampan som hängde i stugan passade utan justeringar i köket så den kunde han hänga upp i alla fall. Kökslampa på plats men inget bord, det är kvar i lägenheten.


Jag skulle sätta upp barngrind, men den passade inte alls. Så nu har jag istället beställt två grindar på babyland.se som bör komma under nästa vecka. Ingen inflyttning är aktuell innan barngrindarna är på plats. Saftey first.
Jag har nu lämnat ena barnvagnen där så att jag kan åka dit och pyssla på medan lilleman sover middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar