Sidor

onsdag, oktober 10, 2012

Förskolefoto nr 2

Förskolefoto 2012
Det här är Alvas nya förskolefoto. På avdelningen har de korten på väggen med namn. Mycket fint och praktiskt.
Vi övade lite veckan innan fotografen skulle komma och Alva fick visa hur hon skulle le för fotografen. Hon å andra sidan ville veta vad han heter? Hur som helst så gick det bra, hon ler. Hon ser inte lika förskräckt ut som förra året.
I hallen har vi hängt upp fyra foton av varje pojke, så denna ska förstås också upp där och så får vi fylla på med ett till nästa år.
Gruppfotot ska jag klistra in i "tiden som liten boken".

På mitt syskonbarns förskola hade pedagogerna bestämt att de inte skulle ta några individuella foton på barnen och min syster var väldigt besviken. Tydligen så hade några föräldrar tyckt att det var dyrt om man hade mer än ett barn. Själv tycker jag inte att 125 kr för en förstoring är särskilt dyrt. Det kostar betydligt mer att själv åka till fotostudion. Fotografen har ju varit där men all fotoutrustning och fotograferat och sedan framkallningen på det.
På våran förskolan får vi ett litet exempel på ett julkort där man ser hur fotot blev och sen så kan man maila och beställa och hämta ut det på Fototjänst. Så himla enkelt och vill man då inte ha fotot eller tycker det är dyrt, så låter man bara bli att beställa.

"Men barnen vill ju ha fotot" hade någon sagt på syskonbarnets förskola (som en anledning till att inga skulle tas). Vilket jag tyckte var ett lite tragikomisk argument. Om man inte kan säga nej till ett barn som är högst 6 år så har man nog mer problem än ett foto från förskolan...

1 kommentar: