Sidor

måndag, september 11, 2006

11 September 2001

När två flygplan överraskande nog flög in i World Trade Center, New York befann jag mig på ett hotell i Bangkok. Efter frukost hörde jag någon säga något om det men tänkte att de måste skoja, våran guide hade dock fixat några tidningar och berättade vad som hänt. Men man hade väldigt svårt att tro det. Resten av resan slog jag på tv:n så fort jag var på hotellrummet och tittade på nyheterna. Planen som flög in i byggnaderna om och om igen. Dödsantalet som lyckligtvis sjönk under dagarna som gick.
Det kändes lite pirrigt att vara borta från lilla Sverige när allt man hade i tankarna var att ”det kommer att bli storkrig av det här”. Jag ringde till och med hem till pappa och talade om att man lagt om våran resrutt hem, så att vi inte skulle flyga över vissa länder (men pappa tycker förstås att jag skulle ha ringt direkt). Men jag hade tur, för min ursprungliga plan var att åka några dagar till NY och sedan flyga vidare till Seattle och hälsa på min kusin. Så det är mycket troligt att jag hade varit i NY när det hela inträffade, om jag följt min ursprungliga plan. Men istället åkte jag till USA lite drygt ett år senare och utan att åka till New York.Nya "Ground Zero". Här har man låtit olika arkitekthus designa nya byggnader, ett utav dem är Snöhetta som även varit med och föreslagit Umeås nya kaj. Projektet kallat "staden mellan broarna". Jag tycker nya New York ser riktigt trevligt ut, som en framtidsstad. Så då får vi se vad som händer här i Umeå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar