Sidor

onsdag, februari 21, 2007

Så tillverkas en marockansk mosaik

Vi besökte en av dessa mosaikställen där vi fick se hur tillverkningen går till. Här tar man leran från omgivningen och sedan får den torka i solen innan man bränner den i ugnen och glaserar den.
Nästa steg är att hacka ut de små bitar som sedan ska bilda mönstret. Ett riktigt pillergöra men dom är duktiga. Jag tror inte att man jobbar med det så länge då de jag såg satt böjda som en krok. Det finns ingen tanke på ergonomi.Tricket för att sedan få mosaiken så plan och fin är att man bygger upp mönstret upp och ner. Sedan gjuter man ihop bitarna till en stor bit som sedan monteras på platsen.
Då kan det bli till exempel så här.Marocko är fyllt med fina fontäner och jag inte skulle tacka nej till att ha en i min framtida trädgården. I framtiden någon gång. Det går att handla upplyste dom mig, dom skeppar med DHL (så efter nån vecka plus nån vecka för tullhanteringen kan man ha sin mosaik levererad hem).

1 kommentar: