Sidor

lördag, februari 24, 2007

Symaskin

Jag har shoppat idag. En symaskin.
Dom hade en annons i dagens tidning om en billig Husqvarna som var ännu billigare bara idag. En enkel symaskin med de enklaste sömmarna. Den duger bra till att sy gardiner och fålla upp byxor, mer än så kommer jag nog inte att sy. Så nu kan jag sluta vara avundsjuk på mina kompisar som har gamla symaskiner. Inget mer "ta med symaskinen" med gardinsömnad hela natten. Nu har jag också en...

Det var en gång en flicka som hette Josefin,
Josefin fin fin, Josse Josse Josse fin.
Den enda skatt hon ägde, det var en symaskin,
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma ma skin.

Hon hade ock en fästman som hette Jonathan,
Jonathan tan tan, Jona Jona Jonathan,
och han var inte fager men hon var likadan
likadan dan dan, lika lika likadan.

Han ägde en skuta som uppå böljan for
böljan for for for, böljan böljan böljan for,
den hade han fått ärva utav sin gamla mor
gamla mor mor mor, gamla mormorsmormorsmor.

Han skickade ett brev till sin kära Josefin,
Josefin fin fin, Josse Josse Josse fin,
och bjödna uppå skutan med hennes symaskin
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma maskin.

Och när de hade seglat uppå den blåa sjö,
blåa sjö sjö sjö, blåa blåa blåa sjö
de stötte mot en klippa invid den gröna ö
gröna ö ö ö, gröna gröna gröna ö.

Och Jonathan han sade: ”Jag tror vi sitter fast.
sitter fast fast fast, sitter sitter sitter fast,
jag tror vi måste slänga en del av vår ballast,
vår ballast last last, vår ba vår ba vår ballast.

Så slängde han ballasten, och det var symaskin,
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma ma skin.
och efter det så slängde han sin kära Josefin
Josefin fin fin, Josse Josse Josse fin.

Nu går han där och sörjer sin kära Josefin
Josefin fin fin, Josse Josse Josse fin
som sitter där på djupet och trampar symaskin
symaskin skin skin, syma ma ma ma ma maskin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar