Sidor

lördag, januari 17, 2009

Ikeas hemsida

I torsdags sa Micke de magiska orden:
Kanske vi ska fara till Ikea i helgen?
Så jag har förberett mig lite med att kolla på det fantastiska Internet vad jag ska köpa. Jag ska ha ett lååångt skrivbord till mitt nya kontor. Med plats för dator, scanner, skrivare och en sån där ritplatta (tips på vilken som är ganska billig och framför allt bra mottages tacksamt).

En sak tycker jag är märkligt med Ikeas hemsida, varför har de inte länkat? Om jag till exempel tittar på en DINERA tallrik – varför kan jag inte klicka på DINERA för att komma till den serien. Så enkelt att fixa så varför gör de inte det?
Samma sak om jag tittar på något annat och så står det "komplettera gärna med X", varför är inte det länkat så jag kan klicka på namnet i förslaget för att se den produkten?
När man tittar på en "BESTÅ bänk med ben", varför kan man inte skriva ut på hemsidan att den här kombinationen innehåller två paket bänkar, fyra ben och vi rekommenderar ett stödben om det ska belastas tungt. Bara artikelnr och mått och vikt säger en inte så mycket om man ska till varuhuset. Det finns så mycket på hemsidan som man inte kan beställa hemifrån så tanken måste ändå vara att man ska kunna titta på hemsidan innan man åker till varuhuset.
Säga vad man vill, men användarvänligt är det då inte.
(Däremot ger det ju en del jobb till de som jobbar på varuhuset.)

Fast det blir inget Ikea för oss idag.
Barnen kom hit ju hit och när vi hörde att den minsta var sjuk så ställde vi in. Nu visade det sig i och för sig att han inte var sjuk trots allt men jag vill ändå inte åka med dem till Ikea, det låter bara jobbigt. De skulle för det första tycka att det var supertråkigt och bara gå runt och sura, men stundvis skulle de tjata om att få saker eller pengar. Så det får bli någon annan gång.
Det är egentligen ingen brådska förrän källarrummet är klart och de där tapeterna har fortfarande inte dykt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar