Sidor

onsdag, januari 21, 2009

Kryddor på italienska

Jag såg en film en gång som hette "En smak av livet", en grekisk film om en pojke som växte upp i sin farfars kryddbutik och senare blev hobbykock. Den grekiske pojken Fanis växer upp i Konstantinopel tillsammans med sin farfar Vasilis - en farfar som lär honom att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak. Sedan måste de fly och så återvänder han 35 år senare till Konstantinopel.

Hur som helst så var jag vid det tillfället väldigt inne på italienska. Jag tänkte lära mig lite grann. Så när jag hällde upp kryddorna i de fina burkarna från ikea undrade jag om kanel heter canella på italienska också? Canella låter ju så mycket finare än kanel. Alltså skrev jag alla kryddornas namn på just italienska.
Jag kan erkänna att ibland tycker jag nog inte att det var mitt mest lysande ögonblick.
Det är när jag inte är riktigt säker på vad det betyder, den där italienskan på kryddorna.

1 kommentar:

  1. Italiensk mat är god.
    Tänkte bara tipsa dig som bor i Luleå att jag lottar ut en nagelförlängning på min sida :)

    Titta in om du har lust.

    Kram/Maria

    SvaraRadera