Sidor

lördag, oktober 16, 2010

Bok: Växa och upptäcka världen


Idag på stan träffade jag Nadia och berättade lite om den här boken som jag läst. "Växa och upptäcka världen", sju utvecklingssprång under barnets första år.

Den här boken går ut på att alla barn har sina utvecklingssprång ungefär samtidigt. (Om man beräknar från tiden då de egentligen skulle ha fötts.) Det står vad man ska titta efter och vad som kan vara aktuellt i den utvecklingsfasen. Samtidigt som de ofta poängterar att barn är olika och intresserade av olika saker.
Men det är lite tips och råd i varje kapitel på vad man skulle kunna prova för att stimulera dem lite.
Ett utvecklingssprång är ofta kombinerat med en gnäll period.

Det stämde mycket bra på vårat barn. De första gnällperioderna kom precis 5 dagar innan hon enligt boken skulle in i nått utvecklingssprång. Så när jag läste den så förstod jag mer.

Sen var det skönt att man inte behöver sträckläsa boken. Det är lite svårt att få tid för bokläsning har jag märkt...

1 kommentar:

  1. Åh tack så mycket! Den där ska jag införskaffa omgående! :) Kram!

    SvaraRadera