Sidor

fredag, juni 01, 2012

Glasstårta med Ahlgrens bilar

I någon tidning var det ett recept på glasstårta med Ahlgrens bilar och marängstaket. Men eftersom att jag ju fick en glassmaskin förra året så jag ju inte följa det receptet. Jag vill ju göra min glass själv och då kan jag ju lika gärna hälla ner smaksättningen direkt. Det blev ett snabbtest för att smaka om vi gillar smaken. Småbarnen älskade den. Den är väldigt söt, både smak och utseende.
Det är en tårta som skriker barnkalas! 

Vaniljglass med smak av Ahlgrens bilar (5-6 personer)
1 påse Ahlgrens bilar
0,5 dl vatten
3 äggulor
100 g strösocker
10 g vaniljsocker
2,5 dl standardmjölk
2 dl vispgrädde
Karamellfärg (röd)

Gör så här:
Spara några bilar att dekorera med. Smält resten ihop med vattnet och låt svalna lite. Vispa ihop äggulor, strösocker och vaniljsocker tills det är luftigt. Tillsätt mjölken och ahlgrens bilar massan under omrörning.
Vispa grädden ganska hårt. Rör ned äggblandningen i grädden.
Starta glassmaskinen och häll i blandningen. Efter 40-50 minuter är det glass.

Jag krossade maränger och la i botten på en form och tog sedan upp tillräckligt mycket glass för att täcka marängerna. Resten av glassen färgade jag rosa och la ovanpå.


Det blir ju ingen glassmängd för ett barnkalas med det receptet. Bilarna kan man med fördel lägga på tårtan när man tar ur den ur frysen. Så nästa gång utvecklar jag den här idén...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar