Sidor

torsdag, juni 28, 2012

The ultimate cheesecake

Jag kan inte säga att jag bakat väldigt många olika cheesecake. Jag kanske har provat 7-10 recept, däremot så är jag bra på att äta dem. Å det kan jag säga direkt - så här goda är de inte i stan (Serveras). En grym cheesecake. Baka den! 
Smakar lika gott som The cheesecake factory (som jag minns det i alla fall, det var ju faktiskt tio år sedan jag åt där).
The ultimate cheesecake (10-12 bitar)
Botten
150 g smält smör
300 g krossat digestivekex

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Mixa kexen till ett fint pulver och rör ner smöret i kexsmulorna. Tryck ut degen i botten och runt kanterna i en bakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda botten i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Fyllning
600 g philadelphiaost original
1 dl strösocker
2 dl crème fraiche
1 msk maizena majsstärkelse
3 ägg
250 g vit choklad
5 dl bär eller frukt

Vispa färskost och strösocker poröst. Rör ner crème fraiche och maizena. Vispa ner ett ägg i taget. Smält chokladen och vispa ner i smeten. Fyll det förgräddade pajskalen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter (175 grader). Om den börjar se för brun ut så täck toppen med folie.
Låt svalna i kylskåpet till nästa dag.
Garnera med färska bär/frukter före servering.

Den får vara med i receptsamlingen om man säger så...
(Jag och syrran provade en bit igårkväll när den bara stått i kylskåpet 4 timmar, den var god redan då. Men konsistensen var bättre idag.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar