Sidor

fredag, juli 13, 2012

Fredagspizza

Parma pizza med rucola.
Det var en av de alternativa pizzatoppingarna jag körde med idag. Bara tomatsåsen, osten och parmaskinka (i den ordningen) - sedan grädda i ugnen och när den kommer ut toppar man med rucola.
Gott i vuxensmak.

Småttingarna fick äta en klassisk Vesuvio. Det gillar då Alva bäst.
Naturligtvis gjorde jag min favorit vuxenpizza också.

Men jag provade också en liten variant på den som jag hittat på Monica Eisenmans blogg. Karamelliserad lök, getost och svarta oliver med lite provence kryddning. Gott tycker jag med lite goda svarta oliver. Nu råkade ju mina två vuxna gäster inte gilla oliver så de tyckte bättre om andra pizzor men jag kan absolut tänka mig att karamellisera lök igen.

Karamelliserad lök
250 g rödlök
1 msk olivolja
1 msk smör
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk herbes de Provence (basilika, fänkålsfrö, lavendel, mejram, rosmarin, salvia, sommarkyndel och timjan innehåller den blandningen. Jag tog lite av det jag hade av de kryddorna och det blev också gott.)
1 msk strösocker

Skala och skiva löken tunt. Värm upp olja och smör i en stekpanna. Stek lök, vitlök och kryddor på låg värme i ca 20 minuter. Rör om då och då.
Strö over sockret och höj värmen. Stek i ytterligare några minuter under omrörning. Ställ åt sidan.

Däremot så saknade jag den vanliga getosten lite grann. Idag hade jag inte bara en utan två småbarn med mig så jag tyckte att det var enklast att åka på lilla konsum istället för stora Coop och där har de inte den smuliga getosten med mycket smak. Den de hade smälte lite mer som brieost.
Trevlig fredagskväll.

1 kommentar:

  1. Jag hade förstås tänkt att gästerna skulle äta upp det som är kvar av tårtan men en fjärdedel står fortfarande i kylskåpet...

    SvaraRadera