Sidor

onsdag, juli 18, 2012

Kyckling med chimichurri



Kyckling med chimichurri (4 portioner)
1 st lime, finrivet skal och saft
2 finhackade schalottenlökar
2 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chilipeppar
1 dl vitvinsvinäger
2 dl olivolja
1 tsk salt
1 dl finhackad färsk oregano
1 dl finhackad färsk koriander (något mindre är okej)
2 dl finhackad färsk persilja
500 g kycklingfiléer

Gör så här:
Blanda limeskal och saft med lök, vitlök, chili, vinäger, olja och salt. Rör ner örterna och blanda ordentligt.
Skär kycklingfiléerna på hälften, så det blir tunna filéer. Lägg dem i en bunke och häll över hälften av chimichurrin. Spara den andra hälften till servering. Låt kycklingen dra i 15 minuter.
Grilla eller stek kycklingen tills den fått fin färg. Använd gärna stektermometer, kycklingen är perfekt vid 70 grader. Servera med den sparade chimichurrin och klyftpotatis.


Först var jag missnöjd, jag stekte nämligen kycklingen till nästan 100 grader för att vara säker men då blir den trist och tråkigt så gör inte det. Smaken var god.
Mest ville jag prova receptet för att få säga chimichurri, det låter så roligt. Maken klurade ut att det var därför men ytterliggare en anledning är att jag har massor av oregano i trädgårdslandet och inte riktigt vet vad jag ska göra med den. Det här får jag prova igen, utan att övergrädda kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar