Sidor

tisdag, mars 05, 2013

Låg kolhydrat ostburgare

Jag tänkte börja med LCHF (4-veckors test) i söndags. Ståndaktigt tackade jag nej till godis hemma hos min pappa. Jag åt inget av den där moussetårtan som såg så god ut hos Jenny heller. MEN schwartzwaldtårta hos Johanna, då bestämde jag mig för att börja om igen dagen efter.

Måndag, LCHF start.
Jag råkade ju prata matkostnad med min syster och då la hon ner det där. Så om nu kategorin LCHF ska fyllas på måste jag ju göra det själv. Fast mest handlar det om att jag vill få ner sockersuget på en mer lämplig nivå och tappa nått kilo (2-5 vore fint). Sen så har jag hört att man blir pigg och det vore ju allra bäst.
Frukost: Kaffe, en liten bit av lchf laxpaj och 1 ägg
Lunch: Tre kokta ägg, en klick majonnäs och några räkor
Middag: Low carb cheeseburger

Dressing:
2 dl majonnäs
2 tsk paprikapulver
0,5 tsk chilipulver
2 tsk dijonsenap
1 msk tomatpuré
Svartpeppar och lite salt

Rör ihop och ställ i kylskåpet medan maten blir klar.
Sätt ugnen på 200 grader.

Hamburgare:
500 g nötfärs
0,5 tsk salt
1 msk japansk soja
1 msk vatten
Svartpeppar.

Rör ihop ordentligt och forma till fyra burgare. De blir rätt tjocka.
Stek i 1 msk olja och 1 msk smör på hög värme, ca 2 minuter på varje sida.
Lägg på en ungsfast plåt. Lägg på en rejäl ostskiva. Låt smälta i ugnen ca 5 minuter.
Servera på salladsblad, gärna med tomat (våra var visst slut).


Det var godare än jag trodde. God dressing, god burgare.
Dottern erbjöds sallad med tackade nej och fick hamburgerbröd istället. Hon tyckte också om burgaren men tyvärr inte smält ost. Det var nog mest bröd som åkte ned i magen och en fjärdedel av burgaren. (Vilket borde motsvara en vanlig frystköpt burgare. Ungefär som vanligt alltså.)

Uppdatering.
Soja innehåller ofta socker, men det gör inte Kikkoman soja. (Tyvärr hade jag Mrs Chengs)

1 kommentar: