Sidor

fredag, augusti 16, 2013

Bok: Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper

Det tog inte många sidor in i den här boken innan jag jag höll upp den och sa, jag har bara läst nått kapitel men jag rekommenderar den här boken. Micke hade läst den innan och sa att jag nog kommer att gilla den. Jag hade hoppats att det var en sån där bok vi båda kan uppskatta men lät honom testa den först. :)
Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper.
En jävligt rolig bok om man får uttrycka sig så.
Boken är lite så där tragikomisk. Jag gissar att den blir film så småningom, det skulle funka bra (med Adam Sandler som Judd och Jennifer Aniston som Jen t ex). Den handlar i alla fall om en kille (Judd) som kommer på sin fru med att vara otrogen med sin chef i samma veva som hans pappa dör och han måste sitta shiva (judisk sorgevecka) i barndomshemmet ihop med sin speciella familj.

Men istället för att skriva mer om varför jag gillar den kommer ett några korta utdrag ur början av boken så fattar du själv om du vill läsa den eller inte. Tycker du inte det är roligt läs den inte. Skrattar du - din sorts bok. Köp eller låna.
(Mitt exemplar är först utlovad till svärmor, sedan syster, sedan är det fritt fram om inte Malin vill ha den. Då skickar jag den till Stockholm och då stannar den nog där.)

"Mitt äktenskap slutade på det vanliga sättet: med cheesecake och ambulans."

...

"Det finns ingenting i livet, faktiskt ingenting som kan förbereda en för upplevelsen att se sin fru ha sex med en annan man. Det är en sån där surrealistisk händelse som man kanske föreställt sig någon gång men utan riktig skärpa, som att dö eller vinna på lotto. När man funderar på hur man skulle kunna tänkas reagera är man inne på obruten mark. Så i brist på någon anan reaktion stod jag där stelfrusen och stirrade på Jens ansikte medan Wade pumpade lossi henne som en kolv på en bred, hårig motor. Hennes nacke var krökt bakåt, hakan vänd mot Gud och hon flämtade häftigt genom den vidöppna munnen, ögonen ihopknipna av njutning. Jag försökte komma på om hon någonsin sett så totalt hängiven, så vackert syndig ut när vi haft sex, men det var svårt att säga. Jag hade aldrig haft det här perspektivet förut. Det var dessutom evigheter sedan vi haft sex på dagen och på kvällen är det svårare att se nyanserna i ens partners ansiktsuttryck. I samma ögonblick gav Jen ifrån sig ett långt, spasmartat stön som började lågt för att sedan plötsligt hoppa upp några oktaver likt en sårad valps ylande. Jag var rätt förbaskat säker på att hon aldrig låtit så förut. 

Jag började begrunda Wade Boulangers kuk.
Framförallt, var den större än min? Grövre? Hårdare? Var den lite böjd, som vissa kuka är, och nådde ställen dit min aldrig nått, hitills openetrerade ställen av mjuk vävnad som fick henne att skrika sådär? Var Wade en skicklig älskare?"


...

"Och ändå knullade de vidare, in och ut, upp och ner, stönade och ylade, som om de försökte slå något slags rekord, och under alltihop, ljuden som man inte tänker på, smiskandet och slaskandet, det fisande sugtrycket, samlagets mekaniska ljud, den skarpa lukten av deras sex. Och ändå stod jag bara där och lät det ske medan jag darrade som ett asplöv. Då lyfte Wade hennes vänstra ben över huvudet och förde det mot det högra, vände henne på sidan utan att missa en stöt. Det var ingen enkel manöver att utföra utan att dra sig ur, detta lilla stycke stuntknulleri, men lättheten som han gjorde det med och sättet som Jen följsamt vred sig och rullade med gjorde det uppenbart att det här inte var första gången de hade sex. Och det var då jag började fundera över hur länge det hade pågått? En månad? Ett halvår? Hur många ställningar hade de bemästrat? Hur mycket av mitt äkenskap var en lögn? Mitt liv såsom jag kände till det, existerade inte länge.

Nu är det väl lika bra att jag nämner att jag höll i en stor födelsedagstårta."

...

"Men just då, i det ögonblicket, kom den till mig som en uppenbarelse, den enda, absolut viktigaste frågan som kunde ställas, och jag var rätt säker på att jag var redo att få den besvarad. I sin enklaste form löd frågan så här: Hur långt upp i Wade Boulangers röv kan man köra en choklad- och jordgubbscheesecake med trettiotre brinnande ljus och ett extra för tur?
  Rätt långt skulle det visa sig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar