Sidor

söndag, februari 16, 2014

Dessert: Choklad- och hallonfrestelse med marängtopp


Choklad- och hallonfrestelse med marängtopp
(ca 20 små glas, 8 större portioner)
Chokladkräm
75 gram mörk choklad
75 gram mjölkchoklad (eller byt ut mot mörk)
3 dl grädde
1 st äggula
1 tsk vaniljsocker
2 msk rumsvarmt smör
1 msk rom

Hacka choklad (jag använde chokladpellets, då slipper man det) och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll den varma grädden över chokladen. Rör om tills den har smält. Rör i äggula, vaniljsocker, smör och rom. Häll sedan upp chokladkrämen i glas och låt stelna i kylskåpet i minst en timme.

Hallonmousse
1,5 gelatinblad
2,5 dl grädde
3 st äggulor
0,75 dl florsocker
1,5 dl hallon
1 msk honung
1 msk vatten

Lägg gelatinet i kallt vatten i ca 10 minuter. Vispa grädden. Vispa äggulor och florsocker luftigt i en annan skål. Mosa hallonen. Koka upp honungen med vattnet i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och smält gelatinet i vätskan. Tillsätt ägguleblandningen och till sist den vispade grädden. Häll moussen ovanpå chokladen och ställ kallt i 2-3 timmar.

Maräng
4 äggvitor
2,25 dl strösocker
0,75 dl vatten

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Koka sedan upp socker och vatten till 122 grader. (Det tar längre tid än man tror.) Häll sedan ner vätskan i en tunn stråle medan du vispar äggvitorna. Fortsätt tills marängen är ljummen, cirka 35 grader.
Spritsa marängen ovanpå moussen. Så långt kan man förbereda dagen innan. När de ska serveras bränner man av dem med en gasbrännare.


En lite tidskrävande dessert. Men allt utom marängen gjorde jag kvällen innan och sedan gjorde jag marängen på eftermiddagen. Till slut köpte jag mig en gasbrännare så nu ska jag prova göra créme brulée också...
Receptet kommer ur tidningen "Söta desserter".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar