Sidor

torsdag, februari 20, 2014

Laxfärsfylld torskfilé

För några år sedan åt jag en fanatisk fisk på restaurang Viktor i Umeå (det var då en av Sveriges guldkrogar, fantastisk mat!). Den var fylld med annan fisk så när jag hittade receptet på laxfärsfylld flundrafilé ville jag prova och se om det var något liknande. Men jag hittade ingen flundra i Coops frysdisk så då tog jag torsk istället. Det blev inte så likt det jag tänkt mig men fisk är oftast gott.


Laxfärsfylld torskfilé (4 portioner)
200 g laxfilé
1 ägg
0,5 st gul lök (riven)
1 msk hackad dill
2 msk grädde
Salt & vitpeppar
4 torsk filéer (eller flundra)

Sås
2 dl vitt vin
2 dl fiskbuljong
dill
2 dl grädde

Gör så här:
Mixa laxen i matberedare. Vispa i ägget, blanda med ägg, finriven lök, dill och grädde. Krydda och ställ kallt. Lägg filéerna med vita sidan nedåt och fördela färsen ovanpå. Rulla ihop och fäst med tandpetare.
Häll vin och buljong i en kastrull. Koka upp och lägg försiktigt ner fisken. Koka upp igen och låt sjuda i ca 10 minuter eller tills fisken är genomkokt.
Ta upp fisken och häll i grädden, ta dill efter smak och sjud lite tills såsen tjocknat lite. Servera fisken och häll såsen över.

Vi serverade med stekt savoykål.
Receptet kom ur "Snabblagad GI".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar