Sidor

torsdag, september 10, 2015

Ugnsbakad lax med sojavinägrett, pak soi och lime

Ugnsbakad lax med sojavinägrett, pak soi och lime (4 portioner)
600 gram laxfilé
1 blomkål
1 pak soi
1 bit ingefära (2 msk)
25 g smör
1 dl japansk soja
1 dl vatten
1 tsk sambal oelek
1 lime
1 msk socker

Sätt ugnen på 150 grader.
Koka 3 1/2 dl jasminris enligt anvisning på förpackningen.
Skär laxfilén i portionsbitar. Lägg i en smord ugnsform och tillaga mitt i ugnen 15-17 min, eller tills fisken är klar.Dela blomkålen i små buketter. Klyfta pak soi. Skala och finriv ingefäran.Hetta upp lite olivolja i en rymlig stekpanna. Fräs blomkål och pak soi på hög värme 4-5 min. Lägg upp på ett stort fat.
Bryn smöret i en liten kastrull så att det lite brunt och nötdoftande. Rör ner japansk soja, vatten, 1 tsk sambal oelek, finrivet skal och pressad saft av en lime, riven ingefära och 1 msk socker. Koka upp under omrörning.

Lägg den ugnsbakade laxen på grönsakerna. Häll över sojavinägretten och servera med nykokt jasminris.

Recept ur Linas originalkasse. Vissa saker ska man ha hemma (annars skulle man få för mycket småförpackningar) och denna gång hade jag missat att vi bara hade en liten skvätt kinesisk soja.
Så jag tog teriyakisås och spädde ut med den. Jag tror att det blir mycket godare med kinesisk soja.
Lax är alltid gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar