Sidor

söndag, december 06, 2015

Andra advent

Andra advent, jag har gjort ett försök till julkort. Helst hade jag haft hela familjen i töntiga jultröjor och renhorn och skickat supertöntiga men ändå roliga julkort. Just nu lutar jag åt inget julkort. Vi får se.

Dottern har fixat en smällkaramell till granen. Jag sa först bara "åh så fin. Häng upp den." När jag sedan tittade närmare på den undrade jag lite om någon av pedagogerna är ett STORT hockeyfans. Men dottern sa att hon valde det klistermärket för att hon tyckte att det var finast, det fanns hjärtan också men hon tyckte bäst om det där klistermärket. Det är förklaringen till att vi har stickers med Skellefte aik i julgranen. (Ni som känner mig vet att jag inte bryr mig alls om hockey.)

Maken har hängt upp julstjärnan och en gammal porslinstomte får stå på bron. Bredvid lyktan där vi brukar tända ett gravljus. Alva har missuppfattat lite och sa en gång när vi kom hem:
- Åh nej, nu har dödsljuset slocknat. Vi måste tända ett nytt...


Granen är en historia för sig. Jag hade verkligen bestämt mig för en grön gran med röda kulor i uterummet i år. Den och bara den. Men så tog jag fram mormors gamla gran och stoppade fast den i julgransfoten jag fått av en kompis (med hjälp av bubbelplast så det blev stadigare). Redan där tänkte jag att den nog egentligen inte är tillräckligt snygg för där den ska stå. Men man kanske kan dölja det med massor av glitter.
Sedan tog jag fram mormors gamla ljusslinga och insåg att den ju bara passar i de ojordade eluttagen i vardagsrummet. Så den fick snabbt flytta in i vardagsrummet. Det blir två granar i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar