Sidor

måndag, maj 23, 2016

Nymålad altan - ny bytte jag lasyr!

2016: Nylaserad altan.
I helgen har jag målat altanen med terasslasyr igen.
Vi köpte spårad trätrall som var lite färgad sommaren 2009. Den blektes dock snabbt så redan efter några veckor oljade jag in den och färgen blev lite snyggare igen.
Men när det blev sommar igen var altanen lika blek som en ofärgad. Så vi bestämde oss för att lasera den.
År 2012.
Två år senare var den väldigt ful då färgen släppt på flera ställen och så det var bara för mig att ta fram målarpenslarna, köpa färg och göra om det.
År 2014 - för två år sedan.
Förra året var den lika ful som 2014 men orken räckte inte till att lasera den då så den fick duga förra året, men jag störde mig på att den var ful hela sommaren. Förra veckan körde jag Käscher tvätten på den och då lossnade nästan all färg.
År 2016, efter tvätten.
Men efter att ha målat med Beckers terasslasyr (i färgen kastanj) vartannat år så har jag gett upp att den kan vara fin. Den flagnar och lossnar. Nu har jag hört att Demidekk sitter mycket bättre. Jag frågade i butiken och de föreslog Demidekk, som vi har bekanta som har och deras altan är fin.
Alltså köpte jag en stor burk med Demidekk terasslasyr. Färgen mahogny var tillräckligt likt och det blev inte väldigt flammigt fast jag bytt färg. Så håll nu tummarna att det sitter bättre.
Nu vill jag vara en sån där som i reklamen, en som gärna målar men inte så ofta...
Jag hade hellre köpt en ängsvas från Klong (priset är detsamma) men jag får nog nöja mig med en burk färg. Två timmars målning senare så ser ju altanen bättre ut...

4 kommentarer:

  1. hej,

    blev altanen verkligen så mörk som på bilden utav demidekk mahogny lasyren? funderar själv på den nämligen, men din altan ser ju betydligt mycket mörkare ut än provbiten... :)
    kanske har du fler bilder?

    Du får gärna svara på min mail isf, crazytok@live.se

    Och när du svarat så får du gärna ta bort min mailadress härifrån om du kan. Använde en skräpmail för säkerhetsskull... ;)

    Mvh
    Thomas

    SvaraRadera
  2. hej
    hur blev det nu efter sommaren?

    SvaraRadera
  3. Hur funkade demidekks färg såhär något år senare?

    SvaraRadera
  4. Ja, det behövde inte målas om i somras.
    Med lasyren målade jag vartannat år men nu är den fortfarande fin.

    SvaraRadera