Sidor

onsdag, maj 25, 2011

Chocolate cupcakes

Detta recept ska alltså var ur receptboken från Hummingbird bakery. De smakar väldigt mycket "choklad", liknande kärleksmums men lite mer umpf. Så jag tror de kommer att gå åt här hemma. :)

Chocolate cupcakes
12 st

100 g vetemjöl 1 dl + 0,9 dl)
20 g kakao (0,6 dl)
140 g strösocker (1,4 dl)
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
40 g smör, rumstempererat
1,25 dl mjölk
1 ägg

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, kakao, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och smör i en bunke. Vispa samman med en elvisp. Vispa ihop mjölk och ägget i en annan bunke lite grann. Häll långsamt ner hälften av mjölkblandningen i den gryniga smeten medan du vispar samman alla ingredienser med elvisp. Vispa sedan tills du har en slät smet. Fördela smeten i 12 muffinsformar. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna.

Frosting:
300 g florsocker
100 g mjukt smör
40 g kakao
3 msk mjölk

Vispa ihop smör, kakao och florsocker till en slät smet med elvisp på medelhastighet. Tillsätt mjölken, en msk i taget. Vispa sedan på hög hastighet tills frostingen är fluffig och lätt, i ca 5 minuter. Ju längre du vispar, desto fluffigare glasyr. Se till att cupcakes svalnat innan du spritsar på frostingen.


Fast man behöver ju inte spritsa. Det gör jag ju bara för att jag har roliga spritshuvuden som det är kul att spritsa med. :)

5 kommentarer:

  1. Tänkte baka kärleksmums igår men hann inte så jag tror nästan jag gör dessa istället. De såg smarriga ut :)

    SvaraRadera
  2. men jag har helt glömt att TACKA dig för ditt mail här förra veckan! Så himla snäll du är :)
    Jag har en grävmaskin på gården nu, så imorgon tror jag det är fixat och klart...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Andra gången jag gör dom, dom e helt fantastiska! Muffinsarna står till och med i ungnen nu! :) Tack!!

    SvaraRadera
  4. Fantastiska muffins, jätte goda men det blev lite smet, gjorde dubbel sats men räckte ungefär bara till 15st
    Men annars jätte goda :)

    SvaraRadera
  5. Ja, det stämmer. Det blir bara 12 st om man har normalstora formar. Man får fördela ut all smet i formarna. Så om man har extra stora muffinsformar måste man göra mer smet.

    SvaraRadera