Sidor

tisdag, maj 24, 2011

Marshmallowcupcakes

Igår bakade jag marshmallowcupcakes. De skulle bli saftiga och det blev dom. Marshmallowsen försvann och blev en del av muffinsen så de blev rätt söta också. Maken frågar om cupcakes är min nya grej. Jag säger ja. Just nu är det väldigt roligt att baka cupcakes. Mitt sprits-kit var ett bra köp, nu vill jag ha deluxe varianten. :)

Marshmallowcupcakes
12 st

Cupcakes
2 dl vetemjöl
1.5 dl strösocker
1.5 tsk bakpulver
en nypa salt
45 g smör, rumstempererat
1,25 dl mjölk
1 ägg
0,25 tsk vaniljarom
36 mini-marshmallows

Gör så här
Sätt på ugnen på 175 grader. Rör ihop mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och rör ihop ingredienserna tills smeten får en grynig konsistens. Tillsätt mjölken och vispa lite grann. Tillsätt ägg och vaniljarom. Vispa smeten tills den är slät. Fördela smeten i 12 pappersformar och tryck ner 3 mini-marshmallows i varje form (de ska vara täckta av smeten). Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min.

Vaniljfrosting
4 dl florsocker
80 smör, rumstempererat
0,25 dl mjölk
några droppar vaniljarom
karamellfärg

Vispa ihop florsocker och smör. Tillsätt sedan vaniljarom och mjölken lite åt gången. Fortsätt att vispa tills glasyren är lätt och fluffig (minst 5 min). Tillsätt eventuellt några droppar karamellfärg. Spritsa på frostingen när cupcaksen har svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar