Sidor

måndag, maj 09, 2011

Khombi tarkari

Det här rätten är något av en favorit. Jag använder den som tillbehör till många andra indiska rätter. Men den går att äta ensam som en vegetarisk rätt också.
Khombi tarkari - champinjoner med smak av citron, ingefära och chili

800 gram champinjoner
1 tsk spiskummin (hela)
3 msk olja
2 medelstora gullökar, hackade
1 msk hackad ingefära
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
2 gröna chilifrukter
1 krm gurkmeja
0,5 tsk salt eller efter smak
0,5 tsk citronsaft
Eventuellt några blad koriender till garnering

Värm spiskummin i stekpanna. 15-20 sekunder under omrörning. Ungefär tills det börjar lukta spiskummin ur pannan. Ta ur den ur stekpannan och krossa i mortel.
Värm oljan till medelvärme. Fräs löken brun, inte bränd. Tillsätt ingefära, vitlök och chili och fräs några minuter till.
Häll i gurkmeja, champinjoner och salt och fräs i ca 15 minuter. Tills svampen lämnat ifrån sig sin fukt.
Sänk värmen och blanda i spiskummin och citronsaft och låt puttra tills svampen sugit upp citronsaften. Servera varm eller ljummen (kan alltså förberedas lite i förväg).

Jag brukar göra den i god tid och sedan värma lite, lite i micron före servering.

3 kommentarer:

  1. En till spännande recept! Jag brukar undvika alla recept med chili i annars, men nu är jag sugen. Blir det starkt?

    SvaraRadera
  2. Himla kul med alla dina recept du lägger ut, jag får inspiration =) =)

    SvaraRadera
  3. Nej, det blir inte alls starkt.

    SvaraRadera