Sidor

fredag, december 09, 2011

Farmor Sallys pepparkakor

Idag är det pepparkakans dag.

Min farmor har bakat tusentals pepparkakor. Ett tag var hon Arjeplogs pepparkaksgumma och hon gjorde alltid degen på kvällen och bakade ut den på morgonen. Det kunde bli 8000 pepparkakor på en jul. Sedan gav hon bort pepparkakor till höger och vänster vilket vänner och bekanta gengäldade genom att komma med senaste fiskefångsten och liknande.
För mig är det inte riktig pepparkaksdeg om man inte smälter smöret. Det ska stå och gosa till sig med kryddorna och sprida underbar doft i köket. När mjölet kommit i är det den godaste pepparkaksdeg man någonsin smakat. Mjuk och lite smått ljummen.
Precis som det var då i barndomens jul.


Farmor Sallys pepparkakor
265 gram smör
1,5 dl vatten
1,5 dl sirap
4 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
12 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat

Gör så här:
Blanda allt utom vetemjöl och bikarbonat och smält ihop på spisen. När det kallnat rör ner vetemjöl och bikarbonat. Degen skall göras kvällen före och kallna i kylskåpet under natten.
Kavla ut och stick ut pepparkakor.
Grädda ca 5 min på 200-225 grader.

Farmor brukade alltid använda ett glas och gjorde därför bara runda pepparkakor. Det går snabbt och blir väldigt lite "spill" av degen som hon brukar säga. Ett barn föredrar naturligtvis roliga figurer...

Men jag ska erkänna att jag tar faktiskt lite mer av alla kryddorna (inte bikarbonat) än farmor gör.

2 kommentarer:

  1. egentligen skulle man göra 4-kantiga :) tänk vad lite man skulle behöva kavla :D

    SvaraRadera
  2. Ja, varför gör man inte fyrkantiga? Lite mer som kex...
    Det är ju ändå så jag vill ha dom - som kexet under mögelosten. :)

    SvaraRadera