Sidor

lördag, december 03, 2011

Fläskfilé i smarrig sås med en massa ingredienser

Gårdagens middag blev fläskfilé utifrån ett recepttips jag hittade hos Jennie i september. Jag testade det i slutet av september med kycklingfilé och då blev det gott. Men skulle det inte ha varit godare med fläskfilé?

Så ikväll blev det fläskfilé varianten och det här receptet vill jag inte tappa bort! Enkelt och jättegott!
- Oj, va gott. Gu va bra jag blivit på att laga mat. Ser du T, alla kan lära sig laga goooood mat. satt jag och skröt vid middagsbordet.
Men om sanningen ska fram så var det maken som klyftade potatisarna, stekte köttet, hällde ner vinblandningen och lökhacket. Själv stod jag mest och sa vad han skulle göra med en liten "om-du-sätter-ner-mig-så-storgåter-jag" tjej i famnen.

Originalreceptet var kycklingfilé eller fläskfilé, jag hävdar att fläskfilé är godare. Kyckling suger inte upp den goda såsen på samma sätt.
Här är i alla fall receptet. Ett bra tips på lördagsmiddag.

[Bild saknas, maten var för god för att jag skulle ha tid att arrangera och fotografera.]

Fläskfilé i sås med mycket gott
550 gram fläskfilé
1 msk grillkrydda
1 tsk svartpeppar
0,5 st röd lök
0,25 st purjolök
4 st vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 dl rött vin
0,5 st köttbuljongtärning
0,5 st grönsaksbuljongtärning
0,5 st kycklingbuljongtärning
1 tsk sambal oelek
1 tsk basilika
1 tsk timjan
1,5 msk balsamicovinäger
1 msk kinesisk soja
3 dl grädde
1 dl crème fraiche

 Gör så här:
Skiva fläskfilén i centimetertjocka skivor fläskfilén. Krydda med grillkrydda på ena sidan och svartpeppar på den andra. Stek fläskfilén.
Hacka lök och purjo. Finhacka vitlöken. Låt det fräsa med köttet sista stektiden.
Koka ihop vatttnet och vinet med buljongtärningarna. Häll det över köttet.
Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra en stund (medan klyftpotatisen blir klar i ugnen).
Servera gärna en god sallad till köttet och klyftpotatisen.

2 kommentarer:

  1. först tänke jag att jag aldrig skulle idas baka ngt med så mkt ingredienser i men det var ju rätt mkt av det där som alltid finns hemma :)
    men alltså jag har fått för mig att du är en stjärna i köket?

    SvaraRadera
  2. Jo, numera. :)
    Jag är bra på att läsa recept och nu kanske jag eventuellt skulle kunna ha en egen idé på något man skulle kunna stoppa i grytan.

    SvaraRadera