Sidor

fredag, december 30, 2011

Italiensk tomatröra (Tomatsås till pizza)

Jag gör extremt god pizza säger dom som har smakat den. Micke har överlåtit pizzabageriet åt mig numera, jag tycker att köket blir mindre mjöligt då så jag har accepterat det fast jag tycker att hans pizzor är lika goda.
Hemligheten?
Receptet till pizzadegen står på torrjästens baksida, men jag använder alltid bara vanligt vetemjöl.
Den andra hemligheten är tomatsåsen. Jag använder ett recept på italiensk tomatröra ur kokboken "Pasta, Paj, Pirog & pizza" som jag fick av mamma när jag sålde jultidningar 1991.

Italiens tomatröra (Tomatsås till pizza)

2 stora gula lökar, finhackas (!)
3 pressade vitlöksklyftor av normal storlek
2 msk olja
400 g krossade tomater
3-4 msk tomatpuré (soltorkade tomater blir extra gott)
1 tsk salt, malen svartpeppar
1 tsk socker
1 lagerblad
1-2 tsk pizzakrydda
0,5 tsk rosmarin

Fräs lök och vitlök mjuka på svag värme i oljan. Tillsätt tomaterna och smaksätt med tomatpuré, salt, peppar och socker. Låt röran småkoka utan lock i 10 minuter. Lägg i lagerblad och kryddor, koka ytterliggare 5 minuter. Det ska vara en tjock röra.
Fiska upp lagerbladet. Sätt på locket och låt kallna.

Jag burkar göra tomatsåsen i god tid så att kryddorna hinner gotta till sig lite. Samma sak med pizzadegen. Den gör jag i god tid, låter den stå framme en halvtimme och sedan stoppar jag in den i kylskåpet tills det börjar närma sig middagstid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar