Sidor

torsdag, juni 07, 2007

Bok: Män som hatar kvinnor

Idag känns det som om det gick bra med nya jobbet. Jag hade lite halvt om halvt koll på vad jag skulle göra. Efter att jag hade jobbat klart slängde jag i mig lite lunch och satt sedan ute och läste i senaste boken. Riktigt bra. Jag började med den i söndags och nu är den slut, det säger en del. Min näsa, kinder, överarmar, bröstkorg och knäna lite grann säger en del om hur uppslukad jag var av boken.
Sola försiktigt go vänner.

Boken jag läste heter "Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson.
Handling:
På 60-talet försvann Harriet Vanger spårlöst. Fyrtio år senare får en journalist i uppdrag av hennes farbror att skriva släkten Vangers historia. Släktkrönikan är en täckmantel för honom att undersöka vad som egentligen hände med Harriet. Journalisten Mikael Blomkvist tackar ja eftersom han just blivit fälld för förtal och detta kan vara en chans att rentvå sig samtidigt som han måste försvinna från sin tidning "Millennium" för att inte dra ner den i smutsen. Lisbeth Salander jobbar som undersökare på Milton security och får i uppdrag att undersöka Mikael innan han anställs. Lisbeth som är omyndigförklarad och en mycket osocial person är smartare än vad som är känt. Mikael och Lisbeth börjar gräva i släkten Vangers förflutna som visar sig vara mörkare än man trott...
Jag hade nog inte valt boken om inte mina tidigare arbetskamrater talat om att den var så bra. Jag hade inte valt en bok med det omslaget, jag hade avskrivit den som en svensk kriminaldeckare och köpt nått annat. Men rekommendationer ska man lyssna på. Framför allt så är den osociala Lisbeth som gör historien mest intressant. Man gillar karaktären. Jag gillar också att den undersökande journalisten inte är en man i medelåldern med alkoholproblem utan en ung kvinnorkarl. Riktigt spännande. Jag sträckläste den, som sagt.