Sidor

lördag, juni 23, 2007

Midsommarafton 2007

Jag hade tänkt spendera min midsommarafton med några kompisar. Vi skulle grilla och äta en väldigt massa mat, så jag hade gjort tre jordgubbstårtor med citronkräm. Det var i alla fall tanken tills min syster sa att hon skulle åka båt med några killar hon träffat på café. Då följde jag med henne istället.
Vi åkte iväg relativt i god tid och fick vänta på båten eftersom kaptenen var på överskottsbolaget och shoppade. Sen åkte vi in till hamnen och körde en sväng genom kanalen innan vi körde tillbaka till där vi startat och grillade på den nyinköpta grillen. Kycklingfilé åt mig och syrran, hamburgare åt de andra. Efter maten åkte vi och hämtade upp en tjej till och sedan åkte vi över till fingermansholmen (jag vet inte riktigt om det heter precis så). Där fick vi vada iland sista biten, vilket i och för sig inte var något problem. Men killarna ville åka nästan direkt för att det var så "udda folk" där. Både jag och syrran kände några stycken (bland annat en av syrrans "bästisar") och ville egentligen stanna kvar. Men killarna skulle nödvändigtvis åka därifrån och vi följde snällt med utan att klaga (vilket vi kanske borde ha gjort).Midsommarkrans prydd kille överraskar med puss på pannan.

Jag som bara är medellängd hade inte en chans att komma upp i båten alldeles själv. Tråkigt nog behövde jag hjälp som resulterade i ett blåmärke efter fem fingrar på ena armen, på den andra gick det bra. Så nu blir det inte kortärmat på två veckor (vad skulle folk tro?).
Då ville jag egentligen ta en taxi till middagen, tvinga med syrran och hoppas att vi var välkommna.
Men istället åkte jag med till Böle av alla ställen man kan vara en midsommarafton. Turen dit var lång och kall och att köra båten på grund ingick i upplevelsen. Väl framme var det tydligt att båten läckte in vatten. Den hade spruckit vid propellern, troligtvis när de körde på grundet (för det hade dom gjort det dagen innan också). Så vi fick vänta medan de drog upp båten med en traktor. Under tiden beställde vi taxi och väntade och väntade och väntade.Båten läcker och vi frös.

Taxin kom och några utav killarna donade på inuti båten och letade grejor de skulle ha med sig så länge att taxiresan blev dubbelt så dyr. Men till sist kom vi i alla fall hem som huttrande stelfrusna ispinnar. Burr.