Sidor

lördag, juni 06, 2015

Annikas cheesecake

Desserten jag serverade på "Halv åtta middagen" blev dheesecake utan mättande botten. Glutenfri. :)
Cheesecake
400 gram cheesecake
3 ägg
1,25 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

2 dl gräddfil
0,5 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, 20-25 cm bred. Rör ihop osten med äggen, tillsätt socker och vaniljsocker och vispa kraftigt. Häll i formen och grädda ca 25-30 minuter mitt i ugnen.
Låt kakan kallna!
Vispa ihop gräddfil och vaniljsocker och häll över kakan, grädda sedan 10 minuter. Låt svalna.

Vid servering kan man skära ut runda kakor och servera med bär.


Jag smakade på kanterna som blir över och undrade varför jag inte gjort "The Ultimate cheesecake" istället? Men den fanns ju inte min nya kokbok så det var nog därför. Man blir i alla fall inte jättemätt av denna variant...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar