Sidor

onsdag, juni 03, 2015

Kyckling à la Kiev

När jag hade min "halv åtta" middag serverade jag kyckling till varmrätt. Jag valde ut en "Vårmeny ur min senaste kokbok" så det blev bara vita viner till alla rätterna fast jag gillar rött vin bäst. Kycklingen blev god, det var en spännande ryskinspirerad panerad kyckling med panko (såklart, vanligt ströbröd kan man också använda men det är inte alls lika gott). Mycket vitlökssmör är att rekommendera, då blir det gott.
Kyckling à la Kiev med varm rotsakssallad (4 portioner)
4 kycklingfiléer a ca 150 gram

75 gram mjukt smör
3 vitlöksklyftor
3-4 msk finhackad färsk persilja
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar

Vetemjöl
0,5 tsk salt
3 ägg
1 påse panko (det går ca 125 gram)

Gör så här:
Skär ett snitt i kycklingfiléerna, rör ihop kryddsmöret (smör, vitlök, persilja, salt och peppar), det gör inget om du gör lite mer smör och brer på. Huvudsaken att filéen går att stänga igen med en tandpetare.
Vänd i vetemjöl.
Vispa upp äggen och vänd kycklingfiléerna i ägg och sedan panko. Sedan ägg och panko igen.
Lägg på en plåt försedd med bakplåtspapper.
Stek mitt i ugnen 20-25 minuter tills kycklingen är helt genomstekt.
Ta ut, ta bort tandpetaren. Skär itu i mitten och servera med rotsaker.

Rotsaker
200 gram palsternackor
200 gram morötter
2-3 msk olivolja
2-3 krm salt
Svartpeppar
1 påse sallad

Skala och skär i långa klyftor. Rosta i ugnen 15-20 minuter.
Fördela salladen på 4 tallrikar.
Släng på rotsakerna.
Ta ut kycklingen, bort med tandpetaren, skär mitt i itu och lägg kycklingen på rotsakerna.


TIPS!
Kycklingfiléerna ska vara tinade! Inga halvfrysta filéer som släpper ut en massa äcklig vätska sedan. Jag använde majskyckling för att den är godast.

Servera ihop med Simonsig Chardonnay (2032), ett fylligt och rikt vin som klarar både vitlökssmöret och sötman i rotsakerna. Den kostar 89 kr nu när jag skriver det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar