Sidor

fredag, juli 24, 2015

Mer semester & roadtrip hemåt

Måndag vaknade vi i Härnösand. Vi sov lite längre än vi tänkt och tog en liten lugn stund. Åt frukosten, packade ihop och sedan åt dottern en kaka på vandrarhemmets bro. Därefter åkte vi till Lekia och köpte simpuffar och ritpennor. Jag hann bli lite orolig att hitta tillbaka till bilen då jag varit mer fokuserad på att hitta Lekia än vart jag ställde bilen när vi parkerade. Men vi hittade tillbaka utan problem och sedan körde jag mot Sundsvall.
Vi var lite senare där än jag hade tänkt så vi åt lunch på Max innan vi åkte till Himlabadet.
Himlabadet hade strömmar precis som på Äventyrsbadet. Tre stora rutschkanor och en lite mindre samt bubbelpooler och sånt. Jag fick övertala lillan att följa med mig i strömmarna första gången, men sen var det kul. Samma sak med rutschkanorna, men roligt hade vi.
Lillan tyckte att Himlabadet var himla bra. Hon tyckte att det var så roligt så vi stannade lite längre än jag tänkt mig där också.
Tur att det finns mutor som glass och att dottern planerat att klappa katterna på torpet.
Jag köpte en "iced caramel latte" på Max innan vi svängde upp på bron. Dottern somnade. Ett tag senare sov hon som en stock och jag kände för en toalettpaus, men man stannar inte när barnet sover. Hur tänkte jag egentligen som drack en halvliter iskaffe när det var högst sannolikt att hon skulle somna? Den där tomma kaffemuggen blev närmast lite retsam.
Men det gick bra att köra och två timmar senare vaknade hon igen och då var vi inte långt från torpet.
Kisspaus, korvpaus och inköp av godis vid Gävle bro. De fick mig att upptäcka mjuka blåbärsbumlingar och sura cola knappar. Mycket goda.
Familjen på torpet. Min man med hår.
Vid sjutiden kom vi fram, lagom till en grymt god grillad middag. Lyxigt och sedan uppvärmt bad.
Liten var inte i säng förrän halv elva men då hade hon ju sovit länge i bilen också. Så det funkar, vi tog oss sovmorgon nästa dag också.
Tisdag tog vi det väldigt lugnt. Men framåt lunchtid åkte killarna iväg att kolla nån båt och vi åkte till simbassängen. Nära den fanns en skylt med sommarcafé så vi tänkte att lite kaffe och kaka/bakelse skulle sitta fint, men något sånt hade dom inte fast det stod på skylten. Istället hade de maträtter men det ville vi inte ha så vi åt hamburgare på badet istället.
Dottern tog en korv med rostad lök.
Dottern hävdade att vi var utomlands när vi kom fram till Tierp, jag sa nej det är fortfarande Sverige. Men att beställa hamburgare i Tierp fick mig att fundera om jag verkligen har rätt? Hon i kassan frågade om jag ville ha allt på, javisst svarade jag. "Allt" för mig är sallad, dressing, lök och så fick jag min burgare. Stripsen var goda och kryddade och de hade Rydbergs cheddarost som är jättegod. Men så smakade jag min hamburgare och tänkte vad är detta? Ketchup på hamburgaren? En tugga till, men vad är det här? Senap och ketchup på hamburgare är tydligen standard på alla ställen häromkring. Väldigt märklig.
I framtiden ska jag ALLTID fråga vad dom menar med "allt" så jag inte går på samma nit igen. Jag äter inte senap på varmkorvar och verkligen inte på hamburgare. Men det var en konstig upplevelse att minnas så här i efterhand, precis som det kan vara i "utlandet".

Dottern försökte sedan bada, men det var för kallt så hon gav snabbt upp idén och lekte en stund i lekparken innan vi åkte hem igen. Men först stannade vi på Konditori Royal och köpte med oss bakverk för alla att prova.
Tierpare, hallonkatalan, snickerskaka, chokladbiskvi, citronbisvi och pariservåffla.
Vi delade alla i fyra delar och smakade. "Tierpare" var som en mazarin nertill spritsad med mintchokladkräm och mint, väldigt god. Hallonkatalan var liknande fast med hallon och glasyrtäcke. Båda var väldigt goda. Pariservåfflan var också toppen. Resten är kända, säkra kort som är goda men inte lika spännande som att prova något nytt.
Sen väntade vi på killarna ett tag.
Men de kom inte så då lagade vi middag och åt tacos.
Till slut kom killarna hem och då var maken inte lika snygg längre. Han hade fått håret rakat och såg ut som... eller jag sa åt dottern att vi inte ska prata om det för att han kan bli ledsen då (men nu kallar hon honom flintisen när han inte hör det och tröstar honom med att det växer ut som han sa till henne när hon först såg "frisyren").
Hon fick lägga sig lite tidigare denna kväll och vi andra var vakna mer eller mindre länge. Det blev både badtunna och musiktävling, väldigt trevligt.
Onsdagmorgon innan vi körde hem igen. Min man utan hår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar