Sidor

torsdag, juli 23, 2015

Roadtrip till Härnösand/Villa Fridhem

Roadtrip 2015, redo att åka
På sommaren lämnar man ibland sin lilla gata. Vi tog oss en tur söderut för att hälsa på i våra vänners torp. Men på vägen ner var det bara jag och lillan så vi körde inte hela vägen utan stannade en natt på ett vandrarhem i Härnösand. (Pojkarna och mannen var i Stockholm på rockkonsert istället.)
22 minuter senare sover ressällskapet och vaknade när vi just passerat Skellefteå. (En timme senare.)
Bensträckare bredvid de stora osthyvlarna. Jag skulle vilja besöka västerbottensost lagret och caféet någon gång men nu passerade vi 20 minuter innan de stänger så det blev inte den här gången heller. Kanske nästa...
I Umeå stannade vi och åt middag på Great Eastern. Kinamat och sushi så vet man att barnet i alla fall äter lite sushi. Dessutom lite glass till dessert. Det tyckte hon var mycket bra. 
På vägen kan man lära dottern begreppet "skulptur", tex osthyvlarna och de här bågarna av Claes Hake. (Mindre finns på Umedalens skulptur i Umeå.)
Höga kusten bron. Vi fick oss en riktigt titt på den eftersom vägarbetet gjorde att man bara fick köra 50 km/tim.
Vi kom fram till Härnösand kl 22:00 och körde direkt till ett B&B jag bokat via Booking.com. Det heter "Villa Fridhem". 
Vårt rum på Villa Fridhem - "Nora".
(Jag hade bokat ett enkelrum eftersom dottern ändå sover i samma säng som mig, men vi fick ett dubbelrum ändå.)
Kuddar på sängen i mormors stil.
En sekretär. Vi hade med oss egna sängkläder så blir det lite billigare.
Tjuvtitt på rummet mitt emot. ("Sara")
Hallen när vi kom in. Lillan tyckte att det såg ut som ett spökhus. "Jaaa, så mysigt" svarade jag. :)
Vi sov gott här. Om det är nått jag ska anmärka på så är det att ena rullgardinen i vårt rum borde bytas så att den inte släpper in så mycket ljus. De var väldigt ljust. Dottern vaknade sju och frågade om vi kunde stiga upp, nej sa jag och så sov vi en timme till. Åtta frågade jag om hon ville duscha. "Nä, då tar jag surfplattan, eller nej jag sover" svarade hon då och somnade om. Så nio väckte jag henne och det var högst motvilligt hon vaknade...
Frukostbuffén. (Frukost kostar 70 kr/person)
Frukost på uteterassen. Mycket fint.
Det var för kallt så vi flyttade in istället.
Efter frukost gick vi upp och snokade lite. :)
Det här rummet var hur mysigt som helst, med en sittgrupp och allt. Passande nog hette det "kärlek".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar