Sidor

onsdag, juli 08, 2015

Polenta med svamp och kronärtskocka


När familjen var utomlands en vecka passade jag på att laga så lite mat som möjligt men samtidigt hade jag några recept som jag ville passa på att prova. Bland annat denna vegetariska rätt. SÅ GOTT!
Vuxenmat. Barnen skulle inte gilla det, i alla fall inte svampen och getosten men jag tyckte verkligen att det var gott. 



Polenta med svamp och kronärtskocka (4 portioner)
2,5 dl polenta
1,5 liter vatten
1 tsk salt
50 gram smör
250 gram skogschampinjoner
2 krossade vitlöksklyftor
150 gram marinerade kronärtskockor
4 skivor getost
Olivolja att steka i och lite flingsalt

Gör så hör:
Koka upp 1 liter vatten i en kastrull. Värm resten i en vattenkokare. Tillsätt polentan i kastrullen tillsammans med salt och rör om. Sänk värmen och låt sjuda sakta under omrörning. Tillsätt vatten eftersom det har sugits upp tills polentan är tjock och krämig, ca 15 minuter. Rör ner hälften av smöret.
Hetta upp resten av smöret i en stekpanna och stek vitlök och svamp i ett par minuter. Salta lätt. Tillsätt jordärtskocka och låt allt bli varmt.
Hetta upp olivoljan och stek getosten hastigt på båda sidorna.
Fördela polentan på fyra tallrikar, lägg på svampblandningen och toppa med getost.

Receptet kommer troligtvis från kokboken "Green kitchen travels" som är den nyaste kokboken av de som gav ut "Green kitchen stories" som i så fall skulle kunna vara det andra alternativet. Men jag hittade receptet i Coops medlemstidning, Mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar