Sidor

torsdag, maj 10, 2012

Hamburgerbröd

Nu har jag provat baka hamburgerbröd. Det betyder mindre konstigheter och e-ämnen i pojkarnas kroppar och vet ni, lillan tyckte bättre om dem än de köpa. Hon brukar mest gegga med köpesbröden men de hembakade talade hon om att de var goda! Mer bröd och mindre luft. Jag tyckte också om dem.

Hamburgerbröd
6 dl mjölk
1 pkt jäst
50 g smör
2 tsk salt
12 dl vetemjöl 
Sesamfrön
Mjölk

Gör så här
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och rör ut med spadet. Blanda salt och mjöl. Rör ihop till en deg.
Låt jäsa 30 minuter. Rulla 12-16 bullar av degen och låt dem jäsa 15 minuter på plåten med bakplåtspapper. Pensla sedan med mjölk och strö på lagom mängd sesamfrön.
Grädda i 200 grader ca 15-20 minuter.

Jag skär en ficka i dem när de svalnat lite och stoppar dem sedan i påsar i frysen.
Receptet hittade jag efter tips av monstermalla.

1 kommentar:

  1. ja jag tycker det är det bästa hamburgerbrödreceptet jag testat hittills :)

    SvaraRadera