Sidor

fredag, augusti 01, 2014

Kyckling på jägarvis

Buongiorno a tutti. 
Igår var det dags för kyckling. Jag tänkte att som den jägardotter jag är så valde jag ut receptet i den italienska kokboken efter det. Pappsen sköt en hel del vilda fåglar när jag var liten, men så här tillagades de inte. Kanske det hade varit godare om jag växt upp i italien. Det tog lite lång tid att laga, men att det inte blev några rester kvar vittnar om att det var gott. Samt att ett kilo kycklingklubbor är faktiskt bara 4 st...
Kyckling på jägarvis (Pollo alla cacciatora), 4 portioner
600 g hela tomater i burk (2 burkar)
1 kg majskycklingklubbor
Salt & peppar
Olivolja
1 dl morot i små tärningar
0,5 dl salladslök i små bitar (eller selleri)
1 dl finhackad gul lök
1 finhackad solo vitlök (eller 3 vitlöksklyftor)
Några blad färsk salvia
2 dl rött vin
1 dl hackade svarta kalamata oliver
1 dl hackad persilja
1 tsk rivet citronskal
2 msk kapris

Gör så här:
Salta och peppra kycklingklubborna. Stek i lite olivolja tills de fått fin färg runtom. Tillsätt morötter, salladslök, gul lök och vitlök och stek tills de mjuknat lite. Lägg i salvian och häll på vinet. De ska stekas tills vinet kokat in. Under tiden skär du de hela tomaterna i mindre bitar (eller så var du lat/smart och tog krossade tomater i alla fall). När vinet kokat in ska tomaterna i grytan och så lägger du på ett lock. Låt koka på medelvärme i 15 minuter.
(Tid att tillaga bulgur, små potatisar eller bara städa upp i köket och duka för middagen.)
Smaka av med salt, peppar, persilja, oliver, citronskal och kapris.

Serveringsförslagen var pressad potatis eller polenta, jag valde bulgur.

Receptet kom från denna kokbok. Den är bra. Köp.
(Att det är fuktigt i luften är idag syns på dotterns hår. Lockarna kommer fram lite extra.)
Regnbågen visade sig på min gata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar