Sidor

söndag, oktober 25, 2015

Middagsdejt på Järnspisen

Igår var jag och maken ut och åt på tumanhand. Vi bokade bord på Järnspisen - båda två faktiskt. Samma tid, samma namn - så jag fick ringa och tala om att vi bara var ett par men de hade nog inte gjort något om jag inte ringt för de hade bara en bokning i alla fall. Jag har investerat i nya vinterskor, snygga vinröda. Rieker heter märket, de finns på Scorett men tyvärr var min storlek slut så jag fick beställa från Zalando istället.
Det var på tiden att jag köpte nya vinterskor, mina gamla köpte jag när jag gick på gymnasiet och det var ju ett tag sedan...
Det var väldigt hög ljudnivå när vi kom, man fick luta sig fram för att höra varandra men de flesta av gästerna hade ätit klart så det blev snabbt mindre folk och därmed lite mysigare. Jag valde kvällens special som först hade nån pizza med löjrom som förrätt, den hann dock bytas ut mot tartar med getostsorbé. Spännande smaker men det är ändå rått kött så jag gav bort det till maken som uppskattar sådant. Han tyckte att det var jättegott!
Varmrätten var lamm med sås, rotsaker och en fantastisk potatisgratäng med getost. Det måste jag prova att göra hemma för det var riktigt gott. Mätt blev jag också. Köttet var väl si så där, lite torrt (det var inte lammfilé) men med tillbehören blev det bra ändå. Vinet inräknat. :)
Desserten var creme brulee och det kan ju aldrig vara fel. Kaffe på det och sedan var vi mätta och nöjda men inte riktigt redo för att kvällen skulle ta slut. Så då gick vi till O'learys och tittade på fulla ungdomar medan vi drack drink.
Min var nån jordgubbsdrink som var söt och jättegod och maken var nöjd med sin sura drink.
Sedan traskade vi hemåt innan barnen kom ut på krogen, i sista minuten. Vi mötte ett av dom i dörren. Han sa att det var dags för pensionärerna att gå hem och lägga sig. Vilket är precis vad vi gjorde fast vi inte är pensionärer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar